Færgerute(r)
og operatør:
Rønne
- Ystad
Rønne
- København
A/S Dampskibsrederiet
på Bornholm
af 1866, Rønne
Hjemsted: Rønne
Kaldesignal:
OZGD - 54.1511.9
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
80,80
m |
Length
p p: |
m |
Bredde: |
14,14
m |
Dybgang: |
4,10
m |
Bruttoregistertons: |
2.000
t |
Nettoregistertons: |
797
t |
TDW: |
533
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
antal
jernbaneenheder: |
0
gsv. |
Bil
kapacitet: |
74
|
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
|
pl. |
|
pl. |
Antal
kahytter: |
- stk. |
køjepladser
ialt: |
120 pl. |
Passagerpladser ialt: |
- pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
J.L.
Meyer, Papenburg-Ems,
D (#516)
Byggeår: |
1963 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
01-06-1963 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
- |
Indsat: |
08-08-1963 |
Ombygningsår: |
1970 |
Sidste
tur: |
1971 |
Ophugget: |
2006 |
Levetid: |
43 år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
Deutz
RBV8M358
8-Cyl.
|
4.400
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
17,0
knob |
Max.
passagerer: |
900 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Bornholmerpilen: |
1963-1971 |
Ilirija: |
1971-1997 |
Kargem: |
1997-2000 |
Avraysa
II: |
2000
- |
: |
- |
Historie: Leveret som BORNHOLMERPILEN i august 1963 til A/S Dampskibsrederiet på Bornholm af 1866, Rønne 08-08-1963:
Indsat på
ruten Rønne
- Ystad. 01-1964:
Indsat på
2 ugentlige dobbeltture
Rønne - København.
01 - 10-1964: Indsat
på 4 ugentlige
dobbeltture Rønne
- København.
02-1965: Indsat
på 5 ugentlige
dobbeltture Rønne
- København.
Fra 23-06 daglig
forbindelse i begge
retninger. 10-1970:
Ombygget så
den kunne overføre
lastbiler i 2 rækker
på vogndækket.
09-1971: Solgt til
Jadranska Linijska
Providba i Rijeka
(Jugoslavien) Omdøbt
til ”Ilirija”. Indsat
på ruten Rijeka
- Dubrovnik.
1991: Overgået
til Javno Poduzere
Jadrolinija P.O
i Rijeka, Kroatien.
Navn og fart uændret.
05-1997: Solgt til
Karden Line i Istanbul,
Tyrkiet. Omdøbt
til ”Kargem”. Indsat
på rute Trabzon
- Ukraine. 31-05-1998:
Kolliderede med
den Malaysiske bulker
Bunga Orkid Tiga,
hvilket indebar
et længere
værftsbesøg.
2000: Solgt
efter værftsopholdet
til Kardem Lines
(Fergun Denizcilik),
Girne, Tyrkiet.
Indsat på
rute Tyrkiet - Nord
Cypern. 2000:
Omdøbt
til ”Avraysa
II”.
2000: Indsat
på rute Trabzon
- Sotchi.
|