Bornholmstrafikken    

    

 

foto: Rønne - Kai W. Mosgaard ©

        M/S Bornholm

Færgerute og operatør:
København - Rønne - Ystad
Dampskibsselskabet paa Bornholm af 1866, Rønne
Hjemsted: Rønne

Kaldesignal: OYBM

Hoveddata: 

Længde over alt:

98,00 m

Length p p:

m

Bredde:

15,70 m

Dybgang:

4,95 m

Bruttotonnage:

4.895 rt

Nettotonnage:

2.391 rt

TDW:

900 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

? m

Sporantal:

0

Sporlængde:

0 m

Fragtkapacitet:

t

Bil kapacitet:

80


Passagerpladser m.m.:

1. kl. Spisesalon:

pl.

1. kl. Rygesalon:

 pl.

3. kl. Spisesalon:

pl.

3. kl. Saloner iøvrigt:

pl.

 

pl.

Antal kahytter:

- stk.

køjepladser ialt:

330 pl.

Passagerpladser ialt:

- pl.

 

-

mf Skagen foto Marko Stampehl

Konstruktionsværft:
Burmeister & Wain, Kbh, DK (#780)

Byggeår:

1961

Køl lagt:

1960

Søsat:

12-01-1961

Prøvetur:

06-1961

Leveret til ejer:

20-06-1961

Indsat:

06-1961

Ombygningsår:

1965

Sidste tur:

27-12-1978

Ophugget:

2001

Levetid:

40 år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 1 x B&W 850-VTBF-110

5.200 HK

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

16½ knob

Max. passagerer:

1.800(S)/1.500(V)


Ramper/Porte: 

Sideportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Bornholm:

1961-1981

Min Zhu:

1981-1987

Pu Tuo Shan:

1987-2001

:

-

:

-


Historie:
Leveret som M/S 
BORNHOLM den 20. juni 1961 til Dampskibsselskabet paa Born- holm af 1866, Rønne
06-
1961: Indsat på ruten København - Rønne.
Udenfor sæsonen foretog skibet flere krydstogter til bl.a. London, Bruxelles, Rouen, Jersey, Leningrad, De kanariske Øer.
10 - 12-1963: Fik charterkontrakten på godt 50 døgn, med at sejle 192 be- boere fra Tristan da Cunha (en ø i det sydlige Atlanterhav) de 6000 sømil fra Southampton og hjem til ø-gruppen, som de havde forladt tre år tidligere pga. et vulkanudbrud.
05 - 10-10-1964: Udchartret til kirkemi- nisteriet. Fungerede som kirkeskib for det 4. Internationale kirkekonvent, som skulle have fundet sted i Nyborg men pga. at nogle østtyske deltage- re ikke kunne få indrejsetilladelse i Danmark, valgte man den løsning at afholde det ombord på et skib i internationalt farvand. Omdøbt til "
Nyborg 4" i charter perioden.
01 - 03-1965: Ombygget ved B&W, hvorved overbygningen forlænge- des. Nye data: BRT: 4.992, køjer: 445.
12-1969: Ombygget på Ålborg Værft.
27-12-1978: Sejlede for sidste gang fra Bornholm i kølvandet på sin afløser M/F "Povl Anker". Herefter oplagt i Københavns frihavn.
12-1980: Solgt for 10 mio. dkr. til det kinesiske statsrederi (COSCO) Om- døbt til "
Min Zhu" (Det kinesiske ord for demokrati)
1987: Overdraget til det regionale og delvis privatejede rederi Zhuo Shan Island Shipping Company i Zhejiang provinsen syd for Shanghai. Omdøbt til "
Pu Tou Shan". Sidste efterretninger (1989-90) fortæller at skibet stort set er uforandret, og sejler på en natrute imellem Shanghai og Putur Shan, en overfart der tager ca. 12 timer.
30-04-2001: Sidste tur på ruten.
05-2001: Solgt til ophugning hos Chang Shun Shipping Demolition Company, Zhang Jiagang, Kina.

search this site the web

search engine by freefind