Færgerute
og operatør:
København
- Rønne -
Ystad Dampskibsselskabet
paa Bornholm af
1866, Rønne
Hjemsted: Rønne
Kaldesignal:
OYBM
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
98,00
m |
Length
p p: |
m |
Bredde: |
15,70
m |
Dybgang: |
4,95
m |
Bruttotonnage: |
4.895
rt |
Nettotonnage: |
2.391
rt |
TDW: |
900
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
?
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Fragtkapacitet: |
t |
Bil
kapacitet: |
80 |
Passagerpladser
m.m.:
1.
kl.
Spisesalon: |
pl. |
1.
kl.
Rygesalon: |
pl. |
3.
kl.
Spisesalon: |
pl. |
3.
kl.
Saloner
iøvrigt: |
pl. |
|
pl. |
Antal
kahytter: |
- stk. |
køjepladser
ialt: |
330 pl. |
Passagerpladser ialt: |
- pl. |
|
- |
|
|
Konstruktionsværft:
Burmeister
& Wain, Kbh,
DK (#780)
Byggeår: |
1961 |
Køl
lagt: |
1960 |
Søsat: |
12-01-1961 |
Prøvetur: |
06-1961 |
Leveret
til
ejer: |
20-06-1961 |
Indsat: |
06-1961 |
Ombygningsår: |
1965 |
Sidste
tur: |
27-12-1978 |
Ophugget: |
2001 |
Levetid: |
40 år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
1 x
B&W
850-VTBF-110 |
5.200
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
16½
knob |
Max.
passagerer: |
1.800(S)/1.500(V) |
Ramper/Porte:
Sideportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Bornholm: |
1961-1981 |
Min
Zhu: |
1981-1987 |
Pu
Tuo
Shan: |
1987-2001 |
: |
- |
: |
- |
Historie:
Leveret som M/S BORNHOLM
den 20. juni 1961 til
Dampskibsselskabet
paa Born- holm af
1866, Rønne
06-1961:
Indsat på
ruten København
- Rønne.
Udenfor sæsonen
foretog skibet flere
krydstogter til
bl.a. London, Bruxelles,
Rouen, Jersey, Leningrad,
De kanariske Øer.
10 - 12-1963: Fik
charterkontrakten
på godt 50
døgn, med
at sejle 192 be-
boere fra Tristan
da Cunha (en ø
i det sydlige Atlanterhav)
de 6000 sømil
fra Southampton
og hjem til ø-gruppen,
som de havde forladt
tre år tidligere
pga. et vulkanudbrud.
05 - 10-10-1964:
Udchartret til kirkemi-
nisteriet. Fungerede
som kirkeskib for
det 4. Internationale
kirkekonvent, som
skulle have fundet
sted i Nyborg men
pga. at nogle østtyske
deltage- re ikke
kunne få indrejsetilladelse
i Danmark, valgte
man den løsning
at afholde det ombord
på et skib
i internationalt
farvand. Omdøbt
til "Nyborg
4"
i charter perioden.
01 - 03-1965: Ombygget
ved B&W, hvorved
overbygningen forlænge-
des. Nye data: BRT:
4.992, køjer:
445. 12-1969:
Ombygget på
Ålborg Værft.
27-12-1978: Sejlede
for sidste gang
fra Bornholm i kølvandet
på sin afløser
M/F "Povl Anker".
Herefter oplagt
i Københavns
frihavn. 12-1980:
Solgt for 10 mio.
dkr. til det kinesiske
statsrederi (COSCO)
Om- døbt
til "Min
Zhu"
(Det kinesiske ord
for demokrati)
1987: Overdraget
til det regionale
og delvis privatejede
rederi Zhuo Shan
Island Shipping
Company i Zhejiang
provinsen syd for
Shanghai. Omdøbt
til "Pu
Tou Shan".
Sidste efterretninger
(1989-90) fortæller
at skibet stort
set er uforandret,
og sejler på
en natrute imellem
Shanghai og Putur
Shan, en overfart
der tager ca. 12
timer. 30-04-2001:
Sidste tur på
ruten. 05-2001:
Solgt til ophugning
hos Chang Shun Shipping
Demolition Company,
Zhang Jiagang, Kina.
|