foto: Hanstholm - Kai W. Mosgaard ©

        M/F Bonanza

Færgerute(r) og operatør:
Hirtshals - Kristianssand
Fred. Olsen Lines A/S, Oslo
Hjemsted: Kristianssand

Kaldesignal: 72.0639.2

Hoveddata: 

Længde over alt:

94,70 m

Length p p:

 m

Bredde:

16,26 m

Dybgang:

4,50 m

Bruttoregistertons:

2.718 t

Nettoregistertons:

1.470 t

TDW:

725 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

m

Frihøjde hængedæk:

- m

Sporantal:

0

Sporlængde:

m

antal jernbaneenheder:

gsv.

Bil kapacitet:

200 stk.


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Cafeteria:

pl.

 

pl.

 

pl.

Antal kahytter:

0 stk.

køjepladser ialt:

0 pl.

Passagerpladser ialt:

750 pl.

Konstruktionsværft:
Ulstein Mekaniske Verksted, Ulsteinvik, Norge. (#64)

Byggeår:

1972

Køl lagt:

-

Søsat:

17-02-1972

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

12-05-1972

Indsat:

09-1972

Ombygningsår:

-

Sidste tur:

11-08-1980

Ophugget:

-

Levetid:

- år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 2 x Werkspoor 8TM10 diesel.

6.475 kW

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

19 knob

Max. passagerer:

750


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Bonanza:

1972-1980

Benchijigua:

1980-1994

Bajamar:

1994-2001

Cachalote:

1999

Blessed Mother:

2001 -

:

-

Historie:
Leveret som M/F BONANZA den 12. maj 1975 til Fred. Olsen & Co, Kristiansand, Norge.
13-05-1972 - 30-08-1972: Udchartret til Silja Rederiet Ab, Åbo, Finland. Indsat for Silja Line på ruten Norrtälje - Mariehamn. Havde teksten "Sommarlinjen Norrtälje-Åland" malet på skroget.
09-1972 - 05-1973: Indsat som lastbilfærge mellem Kanarieøerne og div. havne i Europa.
12-06-1973 - 21-08-1973: Indsat på ruten Kristiansand - Hirtshals.
09-1973 - 05-1974: Indsat som lastbilfærge mellem Kanarieøerne og div. havne i Europa.
1974: Registreret for A/S Kristiansands D/S, Kristiansand
12-05-1974 - 25-08-1974: Indsat på ruten Kristiansand - Hirtshals - Arendal.
09-1974 - 05-1975: Indsat som lastbilfærge mellem Kanarieøerne og div. havne i Europa
06-1975 - 08-1975: Indsat på ruten Kristiansand - Hirtshals - Arendal.
09-1975 - 05-1976: Indsat som lastbilfærge mellem Kanarieøerne og div. havne i Europa.
05-1976 - 01-09-1976: Udchartret til Brittany Ferries, Morlaix, Frankrig.
27-05-1976 - 05-06-1976: Indsat på ruten Plymouth - Roscoff.
05-06-1976 - 15-08-1976: Indsat på ruten Portsmouth - St Malo.
15-08-1976 - 01-09-1976: Indsat på ruten Plymouth - Roscoff.
09-1976: Indsat på ruten Kristiansand - Hirtshals.
20-06-1980 - 11-08-1980: Indsat mellem Kristiansand og Hanstholm / Arendal og Hanstholm.
08-1980: Solgt til Ferry Gomera, San Sebastian de la Gomera, Spanien. (Lineas Fred Olsen S.A. San Sebastian. Omdøbt til
BENCHIJIGUA.
1980: Indsat på ruten Los Christianos - San Sebastian.
10-1994: Omdøbt til
BAJAMAR.
10-1995: Indsat på ruten Tenerife - Agaete.
1999: Oplagt i Santa Cruz de Tenerife.
20-06-1999 - 20-09-1999: Udchartret til Acor Lines, Indsat på ruten Ponta Delgada - Kanarieøerne. "Artistnavn":
CACHALOTE.
09-1999: Oplagt.
06-2001: Solgt til MBRS Lines Inc, Manilla, Fillipinerne. Omdøbt til
BLESSED MOTHER. (Registreret på Saint Vincent med Kingstown som hjemmehavn).

search this site the web

search engine by freefind