foto: Hirtshals - juni 1985 - Kai W. Mosgaard ©

        M/F Bolette

Færgerute(r) og operatør:
Kristiansand - Hirtshals/Hanstholm
Fred Olsen & Co, Kristiansand, Norge
Hjemsted:
Kristiansand
Kaldesignal: 73.4960.1

Hoveddata: 

Længde over alt:

117,79 m

Length p p:

- m

Bredde:

17,25 m

Dybgang:

4,70 m

Bruttotonnage:

5.286 rt

Nettotonnage:

2.487 rt

TDW:

1.180 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

m

Frihøjde hængedæk:

- m

Sporantal:

0

Sporlængde:

0 m

Lastkapacitet:

30 lastbiltog

Bil kapacitet:

300 biler


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Cafeteria:

pl.

 

pl.

Køjepladser:

414 pl.

Passagerpladser ialt:

1.200 pl.

Forhistorie:
Leveret som M/F VIKING 5 den 5. juli 1974 til Rederi Ab Sally, Mariehamn, Finland.
09-07-
1974: Døbt og indsat for Viking Line på ruten Helsingfors - Stockholm.
01-06-
1980: Indsat på ruten Åbo - Mariehamn - Stockholm.
07-
1980: Indsat på ruten Nådendal - Mariehamn - Kapellskär.
05-05-
1981; Sidste dag i trafik for Viking Line.
10-06-
1981: Omdøbt til THE VIKING.
18-06-
1981: Indsat på Rederi Ab Sallys nye rute Ramsgate - Dunkerque.
21-08-
1981: Maskinskade på vej til Ramsgate. Det lykkedes at genstarte den ene motor og færgen returnerede til Dunkerque for reparation.
09-
1981: Ruten indstillet for sæsonen. Færgen udlejet til det norske politi som logiskib i Alta i to uger.
20-05-
1982: Atter indsat på ruten Ramsgate - Dunkerque; men fik et stort maskinhavari efter nogle uger.
09-
1982: Maskineriet udskiftet ved Rickmers Verft, Bremerhaven, Tyskland. Nyt maskineri: 2 x Deutz SBV12M450 diesel, effekt: 9.706 kW.
12-04-
1983: Omdøbt til SALLY EXPRESS.
28-04-
1983: Indsat for Vasabåtarna på ruten Vasa - Umeå/Sundsvall.

Konstruktionsværft:
Jos L. Meyer Werft, Papenburg-Ems, D (#573)

Byggeår:

1974

Køl lagt:

-

Søsat:

28-03-1974

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

09-07-1974

Indsat:

05-1984

Ombygningsår:

-

Sidste tur:

-

Ophugget:

-

Levetid:

- år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 2 x 14-cyl. Smit-Bolnes diesel

8.120 kW

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

19½ knob

Max. passagerer:

1.200


Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Viking 5:

1974-1981

The Viking:

1981-1983

Sally Express:

1983-1984

Bolette:

1984-1988

Boughaz:

1988 -


Historie:
10-02-
1984: Solgt til Fred Olsen & Co, Kristiansand, Norge.
15-03-
1984: Ankomst til Kristiansand, Norge. Omdøbt til BOLETTE.
23-03-
1984: Afik mod Jos. L Meyer, Werft Papenburg-Ems, Tyskland, for ombygning af agterskibet med bl.a. hvilestole.
05-
1984: Indsat på ruten Kristiansand - Hirtshals/Hanstholm. Fra slutningen af August oplagt i Kristiansand.
03-04 - 22-10-
1985: atter indsat på ruten Kristiansand - Hirtshals/ Hanstholm.
23-10-
1985: Oplagt som hotelskib i Aalborg.
08-01 - 22-03-
1986: Udchartret til GT-Linien for trafik på ruten Gedser - Travemünde.
06 - 22-10
1986: Indsat på ruten Kristiansand/ Egersund - Hirtshals/ Hanstholm. Derefter oplagt i Kristiansand.
21-02 - 06-04-
1987: Udchartret som udstillings- og messeskib for NOBIL oo besøgte herunder en lang række norske havne.
1987: I sommersæsonen indsat på ruten Kristiansand/ Egersund - Hirtshals/ Hanstholm.
07-10 - 15-10-
1987: Udchartret som hotelskib i Reykjavik under topmødet mellem præsidenterne Reagan og Gorbatjov. Derefter oplagt i Kristiansand.
22-05 - 12-06-
1988: Udchartret til Isle of Steam Packet Co, Douglas, Isle Of Man for trafik på ruterne Heysham/ Liverpool/ Belfast - Douglas.
06-
1988: Isommerseæsonen atter indsat Kristiansand/ Egersund - Hirtshals/ Hanstholm.
24-08-
1988: Udchartret til "Vennskaps- skipet Norge-Polen" for en rejse Oslo - Swinoujscie.
31-08 - 29-10-
1988: Udchartret til Larvik Line for trafik på ruten Larvik - Fredrikshavn.
11-
1988: Solgt til Compangie Maritime (Comarit), Tanger, Marocko (datterselskab af Fred. Olsen Lines). Omdøbt til BOUGHAZ.
30-11-
1988: Indsat på ruten Algeciras - Tanger.
10-
1995: Ombygget med sidesponsons ved Lloyds- Werft, Bremerhaven, Tyskland.
02-11-
1995: atter i trafik på ruten Algeciras - Tanger.
07-
2000: Udchartret til European Maritime Lines (Cia. Trasmediterranea). Indsat på ruten Tanger - Algeciras i nogle måneder.
22-01-
2001: Ankomst til Barcelona for opfriskning.
05-
2003 - 09-2005: Udchartret til Lineas Maritimas Europeas. Indsat på ruten Algeciras - Tanger.

search this site the web

search engine by freefind