Færgerute(r)
og operatør:
Kristiansand
- Hirtshals/Hanstholm
Fred Olsen
& Co, Kristiansand,
Norge
Hjemsted: Kristiansand
Kaldesignal:
73.4960.1
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
117,79
m |
Length
p p: |
-
m |
Bredde: |
17,25
m |
Dybgang: |
4,70
m |
Bruttotonnage: |
5.286
rt |
Nettotonnage: |
2.487
rt |
TDW: |
1.180
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Lastkapacitet: |
30
lastbiltog |
Bil
kapacitet: |
300
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
|
pl. |
Køjepladser: |
414 pl. |
Passagerpladser
ialt: |
1.200 pl. |
Forhistorie:
Leveret
som M/F VIKING
5 den 5. juli
1974 til Rederi
Ab Sally, Mariehamn,
Finland.
09-07-1974:
Døbt og indsat
for Viking Line
på ruten Helsingfors
- Stockholm.
01-06-1980:
Indsat på
ruten Åbo
- Mariehamn - Stockholm.
07-1980:
Indsat på
ruten Nådendal
- Mariehamn - Kapellskär.
05-05-1981;
Sidste dag i trafik
for Viking Line.
10-06-1981:
Omdøbt til
THE
VIKING.
18-06-1981:
Indsat på
Rederi Ab Sallys
nye rute Ramsgate
- Dunkerque.
21-08-1981:
Maskinskade på
vej til Ramsgate.
Det lykkedes at
genstarte den ene
motor og færgen
returnerede til
Dunkerque for reparation.
09-1981:
Ruten indstillet
for sæsonen.
Færgen udlejet
til det norske politi
som logiskib i Alta
i to uger.
20-05-1982:
Atter indsat på
ruten Ramsgate -
Dunkerque; men fik
et stort maskinhavari
efter nogle uger.
09-1982:
Maskineriet udskiftet
ved Rickmers Verft,
Bremerhaven, Tyskland.
Nyt maskineri: 2
x Deutz SBV12M450
diesel, effekt:
9.706 kW.
12-04-1983:
Omdøbt til
SALLY
EXPRESS.
28-04-1983:
Indsat for Vasabåtarna
på ruten Vasa
- Umeå/Sundsvall.
|
|
Konstruktionsværft:
Jos L.
Meyer Werft, Papenburg-Ems,
D
(#573)
Byggeår: |
1974 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
28-03-1974 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
09-07-1974 |
Indsat: |
05-1984 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
- |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
14-cyl.
Smit-Bolnes
diesel |
8.120
kW |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
19½
knob |
Max.
passagerer: |
1.200 |
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Viking
5: |
1974-1981 |
The
Viking: |
1981-1983 |
Sally
Express: |
1983-1984 |
Bolette: |
1984-1988 |
Boughaz: |
1988
- |
Historie:
10-02-1984:
Solgt til Fred Olsen
& Co, Kristiansand,
Norge.
15-03-1984:
Ankomst til Kristiansand,
Norge. Omdøbt
til BOLETTE.
23-03-1984:
Afik mod Jos. L
Meyer, Werft Papenburg-Ems,
Tyskland, for ombygning
af agterskibet med
bl.a. hvilestole.
05-1984:
Indsat på
ruten Kristiansand
- Hirtshals/Hanstholm.
Fra slutningen af
August oplagt i
Kristiansand.
03-04 - 22-10-1985:
atter indsat på
ruten Kristiansand
- Hirtshals/ Hanstholm.
23-10-1985:
Oplagt som hotelskib
i Aalborg.
08-01 - 22-03-1986:
Udchartret til GT-Linien
for trafik på
ruten Gedser - Travemünde.
06 - 22-101986:
Indsat på
ruten Kristiansand/
Egersund - Hirtshals/
Hanstholm. Derefter
oplagt i Kristiansand.
21-02 - 06-04-1987:
Udchartret som udstillings-
og messeskib for
NOBIL oo besøgte
herunder en lang
række norske
havne.
1987:
I sommersæsonen
indsat på
ruten Kristiansand/
Egersund - Hirtshals/
Hanstholm.
07-10 - 15-10-1987:
Udchartret som hotelskib
i Reykjavik under
topmødet
mellem præsidenterne
Reagan og Gorbatjov.
Derefter oplagt
i Kristiansand.
22-05 - 12-06-1988:
Udchartret til Isle
of Steam Packet
Co, Douglas, Isle
Of Man for trafik
på ruterne
Heysham/ Liverpool/
Belfast - Douglas.
06-1988:
Isommerseæsonen
atter indsat Kristiansand/
Egersund - Hirtshals/
Hanstholm.
24-08-1988:
Udchartret til "Vennskaps-
skipet Norge-Polen"
for en rejse Oslo
- Swinoujscie.
31-08 - 29-10-1988:
Udchartret til Larvik
Line for trafik
på ruten Larvik
- Fredrikshavn.
11-1988:
Solgt til Compangie
Maritime (Comarit),
Tanger, Marocko
(datterselskab af
Fred. Olsen Lines).
Omdøbt til
BOUGHAZ.
30-11-1988:
Indsat på
ruten Algeciras
- Tanger.
10-1995:
Ombygget med sidesponsons
ved Lloyds- Werft,
Bremerhaven, Tyskland.
02-11-1995:
atter i trafik på
ruten Algeciras
- Tanger.
07-2000:
Udchartret til European
Maritime Lines (Cia.
Trasmediterranea).
Indsat på
ruten Tanger - Algeciras
i nogle måneder.
22-01-2001:
Ankomst til Barcelona
for opfriskning.
05-2003 -
09-2005: Udchartret
til Lineas Maritimas
Europeas. Indsat
på ruten Algeciras
- Tanger.
|