Færgerute(r)
og operatør:
Bandholm
- Askø
Lolland Kommune,
Maribo
Hjemsted: Askø
Kaldesignal:
OZAJ - 90.8263.5
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
33,50
m |
Length
p p: |
31,10
m |
Bredde: |
10,42
m |
Dybgang: |
2,85
m |
Bruttotonnages: |
202
t |
Nettotonnage: |
112
t |
Dwt: |
90
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Lastkapacitet: |
32
m |
Bil
kapacitet: |
1
lastvogn
el. 14
biler |
Passagerpladser m.m.:
Passagersalon: |
48 pl. |
Dækspladser: |
50 pl. |
Passagerpladser ialt: |
98 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Vesterborg
Maskinfabrik, DK
(skrog) Søby
Stålskibsværft,
DK (udr.)(#73)
Byggeår: |
10-1993 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
- |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
10-1993 |
Indsat: |
10-1993 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
- |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
Scania
DS11-67MU40U |
452
kW |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
10½
knob |
Max.
passagerer: |
98
(s)/
48 (v) |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Historie:
Fire værfter:
Kontrakten på
færgen blev
i 1992 givet til
skibsbygger konsortiet
Scandinavian Contractors
A/S med Kattegat
Værft i Grenå
som hovedentreprenør.
Værftet gav
stål opgaven
til Vesterborg Maskinfabrik
i Vesterborg på
Lolland. Der blev
de fleste af stålskrogets
dele bygget. Maskinfabrikken
gik siden konkurs
og arbejdet måtte
gøres færdigt
af Poul Ree, der
samlede skrogene
i Nakskov. Det tredje
værft er Kattegat
Værft, der
efter bygning af
Farvandsvæsenets
”Fyrglimt” gik i
betalingsstandsning.
Maribo Kommunes
tilsynsførende
– Ole Steen Knudsen
A/S Risskov fik
en aftale med beboerstyrelsen
om færdigbyg-
ning af færgen,
hvorfor Søby
Motor- fabrik &
Staalskibsværft
blev fjerde og sidste
værft i byggeriet.
Søby værftet
arbejdede som under-
leverandør
til Kattegat Værfts
bo. 10-1993:
Leveret som M/F ASKØ til Maribo kommune og indsat på
ruten Askø
– Bandholm.
|