Færgerute(r)
og operatør:
Svendborg
- Rudkøbing
- Marstal A/S
Sydfyenske Dampskibsselskab,
Svendborg Hjemsted:
Svendborg
Kaldesignal:
NKPG > OUNP
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
29,50
m |
Length
p p: |
28,75
m |
Bredde: |
6,78
m |
Dybgang: |
1,95
m |
Bruttoregistertons: |
85,41
t |
Nettoregistertons: |
23,53
t |
TDW: |
50
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Godskapacitet
ialt: |
27
m |
Bil
kapacitet: |
14
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Passagersalon: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
|
pl. |
Passagerpladser ialt: |
110 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Svendborg
Skibsværft,
DK (#37)
Byggeår: |
1932 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
- |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
1932 |
Indsat: |
04-1932 |
Ombygningsår: |
1942/1949/1965 |
Sidste
tur: |
1966 |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
1 x
Frichs
diesel
|
195
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
9
knob |
Max.
passagerer: |
110 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
A.L.B.: |
1932-1968 |
Ærø: |
1968-1979 |
Ærøboen: |
1979-1993 |
stationær
husbåd: |
19??
- |
: |
- |
: |
- |
: |
- |
Historie:
1932:
Leveret som M/F A.L.B. (Ahlefeld Laurvig Bille) og indsat på
ruten Svendborg
– Rudkøbing
– Marstal. 1942:
Ombygget, således
at der kunne køre
biler ombord via
agterskibet.
1949: Ombygget,
således at
der kunne køre
biler ombord via
forskibet.
1965: Ny hovedmotor
installeret, 1 stk.
B&W Alpha på
280 hk. 1965:
Indsat på
ruten Rudkøbing
– Strynø.
Ophørt 1966.
1966: Oplagt i Svendborg.
1968: Solgt til
Carmen Curlers A/S,
Kalundborg. Navn
uændret.
1968: Solgt
til D/S Ærø,
Ærøskøbing.
Omdøbt til
”Ærø”. Indsat
på sommerruten
Søby – Mommark
for regning af I/S
Skjoldnæs,
Ærø.
Sejlede desuden
postture Ærøskøbing
– Svendborg morgen
og aften. 1973:
Indsart på
ruten Svendborg
– Skarø –
Drejø.
1979: Omdøbt
til ”Ærøboen”.
02-09-1993: Forlist,
kæntrede i
lejet på Skarø.
Hævet 09-09
og bragt til Svendborg,
hvorefter den overgik
til bjergningsselskabet.
Færgen blev
senere solgt til
en privatperson,
som indrettede den
til husbåd
i Københavns
sydhavn.
|