Færgerute(r)
og operatør:
Svendborg
- Ærøskøbing
A/S Dampskibsselskabet
Ærø,
Ærøskøbing
Hjemsted: Ærøskøbing
Kaldesignal:
71.1956.3
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
37,00
m |
Length
p p: |
m |
Bredde: |
8,26
m |
Dybgang: |
3,00
m |
Bruttotonnage: |
288
rt |
Nettotonnage: |
88
rt |
TDW: |
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Sporantal: |
1 |
Sporlængde: |
37
m |
Godskapacitet: |
ca.
4 godsv. |
Bil
kapacitet: |
20
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Passagersalon: |
pl. |
: |
pl. |
|
pl. |
Passagerpladser ialt: |
400 pl. |
|

|
Konstruktionsværft:
Svendborg
Skibsværft
A/S, DK (#36)
Byggeår: |
1931 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
- |
Prøvetur: |
22-06-1931 |
Leveret
til
ejer: |
23-06-1931 |
Indsat: |
06-1931 |
Ombygningsår: |
1951 |
Sidste
tur: |
1967 |
Ophugget: |
- |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
Holeby
4-takt
diesel. |
490
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
10½
knob |
Max.
passagerer: |
400 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Ærø: |
1930-1967 |
Ero: |
1967 - |
: |
- |
: |
- |
Historie:
1930:
Kontraheret
af Dampskibs- selskabet
Ærø
til indsættelse
på en ny jernbanefærgerute
mellem Svendborg
og Ærøskøbing.
06-1931: Indsat
på ruten Ærøskøbing
- Svendborg.
1951: Ombygget og
forlænget
med 10 meter ved
A/S Svendborg Skibsværft.
Nye mål: 47,00/8,26/3,00,
292/114, 47m/30
biler. Nyt hovedmaskineri:
2 x 5-Cyl. Holeby
diesel (625 kW).
1967: Solgt till
Olbalna Plovidba,
Split, Jugoslavien.
Omdøbt til
"ERO".
Indsat på
ruten mellem Split
og Brac. 197?:
Overført
til Jadranska Linijska
Plovidba, Rijeka,
Jugoslavien.
197?: Ombygges med
bl.a. helt ny overbygning.
1991: Overført
til Javno Poduzere
Jadrolinija P.O.,
Rijeka, Kroatien.
2003: Indsat
i sommertrafik på
rute mellem Markarska
og Dalmatian island
of Brac.
2005:
Indsat på
ruten Makarska
- Sumartin.
|