Bilmodel - Rover P5 3-litre Coupé |
||
|
||
foto: Oxford Bus Museum, Hanborough, 20-07-2008 - 11:52, HXC 278C - Rover P5 3-litre Coupé Mk.III (196?), Kai W. Mosgaard © |
||
|
Rover P5 Saloon/Coupé
Hvis Rover P5 har krav på berømmelse må det være fordi, at både dronning Elisabeth og hendes mor valgte P5 som Deres personlige køretøj. Derudover har adskillige premierministre, heriblandt Harold Wilson og Margaret Thatcher, brugt P5 som det daglige transportmiddel. I Australien blev den desuden et varetegn for de "tunge" drenge i industrien. Coupé-modellen adskiller sig primært fra Saloon-model-len gennem en lavere taglinie
P5 blev præsenteret første gang på Earl's Court Motor Show i 1958 under modelnavnet 'Three-litre'. Det skulle senere vise sig at blive den sidste af traditionelle "læder og valnød"-Rovere.
I de tidlige 50’ere besluttede Rover at lave en stor afløser for P4, som også blev kaldet "tante" Roveren. Udviklingen skulle også omfatte en ny V6-motor. I 1953 ændrede man indstilling og besluttede alligevel at arbejde videre med en lille Rover svarende til P4 med en 2 liters motor. Men igen skiftede Rover mening og i 1955 besluttede man sig for at fortsætte arbejdet med den store luksuriøse Rover. Ideen om den lille 2-liters Rover blev imidlertid ikke skrottet, men dukkede senere op i P6.
Arbejdet med V6-motoren og bilens styling blev lagt i hænderne på den unge David Bache, som var kommet til firmaet 5 år tidligere. V6-motoren blev ikke den store succes og for at redde premieren tilpassede man en 6-cylindret rækkemotor på 2.6 liter taget fra P4. Den første P5 Saloon kunne købes i 1959. I midten af 60’erne fik Rover produktionsrettighederne fra GM på en aluminiums V8-motor på 3,5 liter. Denne motor prægede i høj grad Rovers efterfølgende modeller.