Bilmodel - Renault 4CV |
||
|
||
foto: Renault 4CV 1958 - 4cvregisteraustralia.org © |
||
|
Det er faktisk den navnkundige Ferdinand Porsche, vi kan takke for denne bilmodel. Under sidste del af 2. Verdenskrig blev han "lokket" til Frankrig, hvor han straks blev arresteret. Han blev her tvunget til at foretage de fornødne ændringer på prototypen af 4CV, som hidtil ikke havde været nogen succes. Efter krigen, hvor den franske stat overtog Renault-fabrikkerne, blev Pierre Lefaucheux indsat som administrerende direktør. Trods stor modstand i bestyrelsen, fik han 4CV sat i produktion i 1947, og det viste sig hurtigt at blive en succes, for da Renault 4CV gik ud af produktion i juli 1961, var der produceret ikke færre end 1.105.543 eksemplarer.
Renault 4cv Panoramique By Mialle Mwb (1954)
Som det ses på billedet, var bilen lille. Alligevel kunne en voksen nordeuropæer nemt og bekvemt kravle ind bag rattet og finde sig en komfortabel kørestillingen. For at lette indstigningen var dørene hængslet bagtil, hvilket senere gav dørene øgenavnet "selvmordsdøre".
Motoren var anbragt bag bagakslen, hvilket gav bilen hækmotorens fordele m.h.t. kabineplads, men som også gav en kraftig understyring. Motormæssigt var 4CV ingen sprinter, men den seje 4-cylindrede motor var alligevel nok til at følge med datidens trafik. Til gengæld var den økonomisk, da der var langt mellem optankninger og smøreeftersynene.
RENAULT 4 CV - den charmante
af Villy Poulsen (Biler med sjæl (bind 2))
Da 2. verdenskrig sluttede var der selvsagt et meget stort transportbehov der skulle dækkes. Hjulene skulle i bogstaveligste forstand i gang igen. Derfor kappedes alle de store bilfabrikker om at levere helt små biler. Flere af fabrikkerne havde haft gang i ideer og design fra årene før verdenskrigen, men der gik nogle år fra freden i 1945, før man havde fået produktionen op i gear - og de nye bilserier kørt igennem. Folkevognen, Morris Minor, Fiat 500 og 600, Lloyd og flere andre små biler kom til. Kravet var prisbillighed i anskaffelsen - og mindst lige så vigtigt: at de kunne køre langt på literen og have en servicevenlighed af høj klasse.
Blandt alle de nye små biler var der een, som udmærkede sig ved en række geniale de-signdetaljer. Det var den franske Renault 4 CV. Bilen blev introduceret i 1949, og kom til Danmark allerede året efter. Importør var det kendte firma Brdr. Friis-Hansen A/S, som havde sit hovedkvarter i Sejrøgade 15 i København. Brdr. Friis-Hansen A/S havde i en meget lang årrække importeretmotorcykler fra det meste af verden. Virksomheden var bl. a. kendt for, at hjælpe amerikanske Harley-Davidson efter den økonomiske verdenskrise tidligt i 1930'erne. Det skete simpelthen ved, at den danske importør købte store restlagre af nye motorcykler op på fabrikken i Wisconsin. Da Renault 4 CV stod klar til salg, startede Brdr. Friis-Hansen A/S på en ny æra indenfor den danske motorverden. En æra, som på kort tid placerede virksomheden som en af de førende i Danmark.
Lille motor
Renault 4 CV blev bygget med en 4-cylindret 760 cc. vandkølet rækkemotor - indbygget i bilen som hækmotor. Det gav en række pladsmæssige fordele i kabinen, og køreegenskaberne blev bibeholdt så der ikke var nogen ende på lovprisningerne fra den internationale motorpresse. Andre specielle kendetegn var 4 døre, og meget let betjening af kontakten til en række funktioner. Disse funktioner, seks i alt, var nemlig samlet i en enkelt betjeningsarm ved bilrattet. Det var bl.a. op- og ned-blænding, hornkontakt m.v. Renault
4 CV var også en af de første biler på markedet med blinklygter som standardudstyr. Blinkfunktionen stoppede af sig selv når rattet blev drejet på plads efter svingning. En detalje, som i dag er en selvfølge, som i 1949-50 var en spændende nyhed.
På instrumentsiden var der tænkt i plads besparelse - uden at noget manglede. Der var naturligvis speedometer med kilometertæller og triptæller. Der var advarselslamper til f.eks. faldende olietryk, nedsat ladefunktion på dynamoen, samt benzinmåler. Varmeapparat var standard. Det kunne aktiveres så det på varme sommerdage sendte kølende luft ind i kabinen - og på de kolde vinterdage sørgede for lunere strømme. I reklamerne gjorde man meget ud af at fortælle, at de små, skrå sideruder, foran selve dørruden, kunne stilles så de også blev effektive til friskluftstilførsel. En detalje som dørlåsene var også gennemtænkt: De tre af dørene skulle lukkes inde fra, så der kun var en enkelt dør der krævede nøglelåsning. Samme nøgle kunne naturligvis bruges i bagagerummet foran.
Interiøret var også ganske godt gennemtænkt Døre og tag m.v. var stofbeklædt, dels for at varmeisolere lidt, og dels for lydisolering. der var naturligvis kabinelygter, som tændte automatisk ved døråbning. Alle biler havde to solskærme, der var tænkt i askebægre, rattet var af letvægtstypen, med bare to egerstivere. Hertil kommer, at de første modeller kunne leveres med soltag som virkede på den måde, at man kunne skubbe en lem bag ud i loftet. Modeller med soltag havde iøvrigt modelnavnet RS. Sædvanligvis kunne Renault 4 CV leveres i fire udgaver. En de luxe model med ekstra udstyr, som kunne leveres i fem forskellige farver. En standard, hvor enkelte udstyrsdetaljer var fjernet, som kunne leveres i to farver. Desuden en de luxe med soltag i fem farvevarianter, og endelig i såkaldt cabrio-coach, seriens flagskib, hvor en køber havde seks forskellige farver at vælge imellem. I 1956 introducerede Renault også en 4CV med såkaldt Ferlec automatisk kobling. Den virkede således, at koblingen bl
ev aktiveret så snart man gav gas, og gearskiftene foregik på samme måde som tidligere, blot uden at træde en kobling ned. Samtidig, i 1956, blev alle Renault 4CV leveret med fuldt synkroniserede gearkasser. Ydelsen var nu også sat op fra 21,5 hk. til 26,4 hk., ved et lidt højere omdrejningstal end tidligere, nemlig 4250 omdr/min.
SpecifikationerMotor:
Firecylindret, topventilet, vandkølet.
Boring: 54,5 mm.
Slaglængde: 80 mm.
Cylindervolumen: 748 cc.
Kompressionsforhold: 7,3:1.
Maksimal effekt: 21,5 hk. v 4200 omdr/min.
Transmissionssystem:
Tør enkeltpladekobling,
3-trins gearkasse med synkromesh mellem andet og tredje gear.
Udvekslingsforhold: l. gear, 3,7:1. 2. gear, 1,81:1. 3. gear, 1,07:1.
Gearstang er placeret i kabinens gulv.
Dækstørrelse: 5,00 x 15.
Hjulophæng:
Uafhængig affjedring af alle fire hjul.
Forhjul ophængt i korte og lange trianglerne,
baghjul ophængt i pendulaksler. Skruefjedre og
hydraulisk dæmpning ved alle fire hjul.
Krængningsstabilisator i forhjulsophængningen.
Lockhead hydrauliske bremser.
Elektrisk anlæg:
6 volt anlæg med 150 w dynamo,
75 ampéretimer på akkumulatoren.
Blinklys og loftsbelysning.
Mål og vægt:
Akselafstand, 2100 mm. Total længde, 3640 mm.
Total bredde, 1430 mm. Højde, 1470 mm.
Forsædets bredde, 890 mm.
Bagsædets bredde, 1250 mm.
Venderadius, 4,20 meter.
Benzintank, 27,5 liter. Oliesump, 2 liter,
Kølesystem, 4,6 liter.
Egenvægt, 585 kg. for de luxe model og
560 kg. for standardmodel.
Cabrio-coach vejede hele 615 kg.
Benzinforbrug:
40 km/t. 4,55 liter/100 km. (22,0 km pr l.)
60 km/t. 4,65 liter/100 km. (21,5 km pr l.)
80 km/t. 5,44 liter/100 km. (18,4 km pr l.)
90 km/t. 6,0 liter/100 km. (16,7 km pr l.)
Accelerationsevne:
O - 40 km/t............. 6,2 sekunder.
O - 60 km/t............. 13,7 sekunder.
O - 80 km/t.............34,0 sekunder.
O - 90 km/t.............42,5 sekunder.
Tophastighed: 110 km/t.
Flot omtale
Renault 4 CV fik gennem hele sin produktionstid masser af flot omtale. Et af datidens mest ansete bilblade, The Autocar lavede i sommeren 1954 en omfattende test af bilen. Testen indledes således: "Når man præsenteres for Renault 4 CV, vil det mest fremherskende indtryk måske være, at den ikke giver sig ud for mere end slet og ret en mindre vogn, konstrueret som sådan uden at være en miniature udgave af en større brodér. Netop af denne grund er
den fuld af bemærkelsesværdige konstruktionsdetaljer, af hvilke hækmotoren ikke er den mindst interessante.
Vognens udseende og proportioner er glimrende, og den fremkalder, når den er parkeret på gaden, mange lovord fra de forbipasserende. Det firedørs karosseri er således indrettet, at fire personer kan sidde bekvemt indenfor akslerne. Fire personer vil kunne benytte den som et overlegent transportmiddel på selv en lang rejse". Videre i beskrivelsen hedder det bl.a.: "Når man er på landevejen, er vognen en stadig kilde til undren over, at man med sådan en vogn kan opnå så meget i form af kraftoverskud og køreegenskaber. Dens evne til at præstere en høj gennemsnitshastighed er forbløffende. Ved en bestemt lejlighed under prøvekørslerne blev der kørt over 35 km. på en halv time uden besvær. Efter den nævnte kørsel viste forbruget sig at være godt og vel 18 km. på en liter. I virkeligheden kræver det en meget "tungfodet" kører at komme ned under de 18 km. pr liter". I forbindelse med al den flotte omtale kan det nævnes, at Renault 4 CV kom til at spille en slags hovedrolle i en dansk spillefilm, hvor yndige Birgitte Reimers arriverede til en nordsjællandsk badehotel i en af de små hækmotormodeller.
Motorsporten