Bilmodel - Renault 4L |
||
|
||
foto: Vitor Simoes' 1985 immaculate Renault 4 GTL again, as featured on the website - http://www.netclassicos.com © |
||
|
Renault 4 så dagens lys 1961 og fremstilledes i Frankrig helt frem til det herrens år 1994; men da kun i 156 exemplarer! Fabrikationen af modellen fortsatte imidlertid også herefter i Casablanca, Marocko og hvorvidt dette stadig sker er vides ikke.
I hele produktionstiden fremstilledes karrosseriet uden nævneværdige forandringer, R4 er altså en af bilindustriens virkelige "overlevere". Den erstattede Renault 4CV og Renault havde som mål at udkonkurrere Citroën 2CV, hvilket de for så vidt lykkedes med. Frem til at produktionen stoppede i Frankrig havde man fremstillet over otte millioner exemplarer!
Renault 4 harve da også (mindst en) detalje til fælles med Citroën 2CV - det såkaldte "paraplygear". For de som ikke kender hertil, består det I at gearkassen betjenes af et simpelt greb I instrumentprættet af form som et paraplyskaft, (deraf navnet) som drejes og trækkes frem og tilbage i.f.m. gearskiftet. Et finurligt system som kræver en vis tilvænning I starten! Fra begyndelsen havde den en motor på 747 cc med hele 27,5 hestekræfter! Den kom senere med en 845 cc motor med helt fantastiske 32 hestekræfter! I vissa lande solgtes den ennda med den lidt større motor på 1108 cc. På grund af den ringe vægt - 695 kg, er prestationerne alligevel forbavsende gode; 0-100 på 27,5 sekunder og en topfart på hele 121 km/h!
|
Postkøretøjer:
Renault 4 |
Når man siger Renault 4 kommer man I Danmark ikke uden om Postvæsnets mange - mange af slagsen. De leveredes faktisk fra Frankrig malet I original Postgul. Det mangelede da også bare at den ikke skulle hædres med et Særfrimærke.