Bilmodel - Daewoo Matiz |
||
|
||
foto: Daewoo Matiz II - Kai W. Mosgaard © |
||
|
Den nuværende version af Daewoo Matiz viste sig under prøverkørslen at være en lille perle I den lille irske by Naas, hvor trafikken nu er blevet meget værre, end før omfartsvejen blev bygget!
Matiz-en er en rigtig "City Slicker" - en lille smart fyr når det gælder om at smutte omkring trafikpropper eller snige sig ind I smalle parkeringspladser. En anden absolut fordel var at se hvordan større biler lod Matiz-en smutte forbi. Enkelte bilister smilede endda til mig. Den bringer åbenbart det bedste frem I folk.
Min oplevelse med bilen blev bekræftet af Daewoo Ireland’s AD Tom McQueirns, som for nylig fortalte mig, at han foretrækker at køre I sin Matiz I Dublin midtby lørdag formiddag, hvor trafikken er på kogepunktet. "Man kan klemme den ind på parkeringspladser, som er umulige at benytte for blot lidt større biler!"
Bilen, der her testedes, var en Daewoo Matiz med 5 døre. Den fås ikke I 3-dørsudgave. Standardversionen leveres med en imponerende liste af udstyr til en pris af kun 11,495 euros for SE-udgaven og 12,345 euros for SE+. Det omfatter bl.a. dobbelt airbag, centrallås, elektrisk betjente sideruder foran (kun på SE+).
Kraftværket I Matiz er en SOHC 800cc 3-cylinder 6V motor med en tophastighed på 90mph. Det er en livlig lille krafkarl; men jeg fandt den dog lidt "hikkende", når jeg sku7lle accellerere igen efter at have reduceret farten f.eks. ved passagen af rundkørsler. Alt I alt er det jo også en ret lille motor vi har med at gøre. På den anden side klarer den sig fint på motorvejen, hvor den summer afsted som en lille bi. Det høje og smalle karrosseri gør den dog noget følsom for sidevind.
Forvent ikke at bagagerummet kan indeholde meget. Da jeg læssede den med en mellemstørrelse kuffert kunne bagklappen ikke lukkes ordentligt! Et par fyldte indkøbstasker er der dog sagtens plads til. Og, selvfølgelig, hvis børnene ikke sidder på bagsædet, kan man jo altid placere kufferten der! - eller klappe havdelen af bagsædet sammen, for så er der plads til indtil flere store kufferter!
En glad lille bil. Grå over det hele indvendig, men med turkis og blå på instrumentpanelet og med masser af metal-skinnende ting. Alt er tilrettelagt på en god, simpel måde, så man hurligt føler sig "hjemme". Radioen virkede noget upraktisk og så savnede plads til venstre for koblingspedalen til at hvile den relevante fod på.
Siden sin introduktion i 1999, er der solgt over 3.000 Matiz-er på det irske marked.
Daewoo Ireland yder tre års gratis service, medlemskab af RAC og naturligvis tre års fuld garanti.
©2002irishcar.com
Historien om tilblivelsen af Daewoo Matiz starter i 1992. Da får designfirmaet Ital-Design under ledelse af Giorgetto Giugiaro & Aldo Mantovani, af FIAT-koncernen til opgave at konstruere en mikro-MPV på basis af den polsk-byggede Fiat Cinquecento(projekt: ITZZ4001-01, ITAL DESIGN LUCCIOLA, 1992, I, 8 sider, format A4). Forsiden af det prospekt, der udarbejdedes, ses her til venstre. Bilens foreløbige navn var Fiat Lucciola. Som nævnt skulle den baseres påFiat Cinquecento, som også var designet af Ital-Design. Denne gang blev det imidlertid sønnen Fabrizio Giugiaro, der kom til at føre pennen. Faktisk var det hans "svendestykke" som selvstændig ansvarlig bildesigner. Fiat/Ital-Design fremviste prototypen på Geneveudstillingen I 1993. Her så daværende præsident for Daewoo bilen og fornemmede dens potentiale.
Daewoo Motor var oprettet I Sydkorea I 1972 som et joint-venture mellem General Motors og Shinjin Motor. Navnet Daewoo blev lanceret I 1983. I mange år producerede man lettere bearbejdede udgåede GM-modeller. De fleste kender Daewoo Nexia, som man slog igennem med på det danske marked. Det var tydeligvis den gamle Opel Kadett, der var basis herfor. Daewoo-koncernen var imidlertid et meget expansivt foretagende med mange forgreninger. Koreanerne havde således også fået øje for de muligheder, der lå I Østeuropa. At starte egenproduktion her fra bunden af havde man imidlertid ikke rigtig lyst til. Her kom så Fiat ind I billedet. De havde I mange år haft produktionsamarbejde med polske FSO - I Danmark mest kendt for "Polski Fiat" og "Polonez" modellerne fra 1980-erne. Fiat var igang med store investeringer her. Produktionen af Fiat Cinquecento foregik udelukkende her. Hvad var så mere nærliggende en at Daewoo skød en pose penge I foretagende. Til gengæld fik man rettighederne til at færdigudvikle Fiat Lucciola.
Projektet kom herefter tilbage til Fabrizio Guigiaro's tegnebord. Prototypen var en 3-dørs hatchback; men Daewoo ønskede en 5-dørs med palds til 4-5 personer. Som sagt var Lucciola Fabrizio's svendestykke. Daewoo-modellen - Matiz-en - skulle blive hans mesterstykke som desiigner af en fuldt produktionsklar bilmodel. Lucciola og Matiz her meget til fælles bl.a. "mono-space" konceptet med de helt flade forlygter. Der er dog markante forskelle. Motoren blev ikke - som oprindelig planlagt - hentet fra Fiat Cinquecento; men er derimod Daewoo's egen. Matiz er længere og har større akselafstand. Til gengæld er den smallere (1445 mm I stedet for 1485 mm). Det sidste var af hensyn til det koreanske hjemmemarked. En af ideerne med de flade forlygter er netop at få bilen til at se bredere ud.
Daewoo Matiz I sin endelige form præsenteredes første gang for offentligheden på Frankfutudstillingen I 1997. Produktionen kom herefter hurtigt op I fuldt tempo. Bilen solgtes allerede fra staen I stort tal - bl.a. på grund af sin geniale indretning. Alle biler til Europa leveredes fra FSO I Polen. Der viste sig dog allerede hurtigt behov for detailændringer og den 3-cylindrede motor faldt ikke I alles smag. Derfor fik bilen en tur tilbage på tegnebrættet. Resultatet - Matiz II - havde plads til en 4-cylindret 1,0 liters motor, hvorfor fronten måtte ændre udseende en smule. Bagenden fik samtidig et lidt andet design m.h.t. placering af nummerpladen og baglygternes udformning. Matiz II lanceredes med 0,8 liters-motor I 2000; men på grund af moderselskabets økonomiske vanskeligheder kom 1,0-motoren først på banen I 2003. Daewoo's økonomiske problemer betød også, at man trak sig ud af polske FSO (aktieposten solgtes først til den polske stat; men er senere overgået til den engelske Rover-Group). Alle Daewoo Matiz II fremstilles derfor I Sydkorea. Så vidt vides produceres Matiz I fortsat I Polen til visse østeuropæiske markeder
Daewoo Matiz SE+
Front and side impact rating |
|
|
|
|
|
Pedestrian test rating |
|
|
|
|
Test Scores: Front 6(38%) Side 13(72%) Overall 19(56)% Pedestrian 15(42%)
|
|
||
A reasonable performance with the survival space mostly maintained but compromised by chest contact with the steering wheel and problems in the footwell. Child restraints had problems, but there is a better than most pedestrian performance though.
Impact Protection |
|
|
|
|
Driver Front Impact |
Passenger Front Impact |
Driver Side Impact |