Bilmodel - Ford Zephyr Mk.III |
||
foto: Ford Zephyr 211E 4 was introduced in 1962 to replace the Ford Consul MkII. The name "Consul" was dropped. Mechanically the Zephyr 4 was very much as the MkII Consul, with the same 1703cc 4cylinder engine. Wikipedia © |
||
|
Ford erstattede I 1962 Mk.II Consul/Zephyr/Zodiac-modellerne med en ny modelserie - kaldet Zephyr/Zodiac Mk.III. Den mindste af de store nye Ford-er "Zephyr 4", havde fortsat en 4-cylindret motor, som den havde arvet fra den foregående Consul-model. Hos Ford mente man imidlertid at der var mere præstige over Zephyr-navnet end Consul. Zephyr 6 beholdt ligeledes motoren fra den foregående modelserie. Nyt var skivebremser også på baghjulene.
Stilistisk var den nye model også et spring fra den foregående Mk.II model med et tydeligt lavere karrosseri og tidstypiske halefinner. Zephyr 4 havde den simpleste frontgrill med nye 7" forlygter. Fronten på Zephyr 6 lignede meget; men havde mere crom.
Komformæssigt var der også sket forbedringer I den nye modelrække. Varmeappratet var blevt standard! - og der var nu bænksæder på både for- og bagsæderækken.
Overdrive, automatgear og "softtrim" interiør kunne fås til begge modeller.Zephyr 6 blev meget populær som politibil I Danmark såvel som mange andre lande.
Ford Zephyr 6 (213E). The main difference between the Zephyr 4 and the Zephyr 6 was that this Zephyr 6 had a 6cylinder 2553cc engine from the Zephyr MkII, whereas the Zephyr 4 had a 1703cc 4cylinder engine from the Consul MkII. (Wikipedia)
I 1966 - efter kun 4 års produktion - erstattedes modelserien af Zephyr Mk. IV. Denne model havde dog slet ikke den samme elegance som forgængeren. Til trods for den korte produktionstid og det beskedne antal producerede enheder må Zephyr Mk.III regnes blandt de klassiske 1960-er bilmodeller.