Bilmodel - FIAT 600 Multipla |
||
foto: Michael Ward © |
||
|
I ganske mange år har bilmærket FIAT været synonymt med en skøn blanding af produkter på (for det meste) fire hjul. Oftest har der været tale om snusfornuftige, økonomiske familiebiler. Ind imellem har der dog også sluppet mere innovative moddeller fra tegnebrættet til samlebåndene. Et af de senere tilfælde heraf er Fiat "Multipla". De fleste har en mening om dette køretøj. Nogle finder den genial - andre det modsatte! Imidlertid var det ikke første gang dette navn var I brug. Nogle af os vil kunne huske Fiat 600 Multipla, som kom på gaden I 1956. Den var I sin konstruktion bestemt ikke mindre innovativ for sin tid.
Fiat 600 Multipla (1956)
Multipla-modellen var baseret på den konventionelle Fiat 600. Groft taget er der tale om en almindelig 600, hvor man har flyttet førerpladsen foran og ovenpå forhjulene. Derved opstod der ganske enket en ekstra række sæder, så der blev plads til ialt 6 personer I en bil på kun 3,53 meter. En af de rigtig smarte detaljer ved bilen var, som det ses på tegningen til højre, at passagersæderne kunne klappes ned I gulvplabet , så der opstod et helt reelt varerum. Det var altså ikke Opel, der opfandt denne detalje til Zafiraen! I de tidlige versioner anvendtes en 633 ccm motor.
I 1960 blev hele Fiat 600-modelserien revideret. Det var ikke så meget det ydre, der ændredes på (der blev tilføjet trækruder I sidedørene(!) og ventilationsåbningerne I bagklappen ændredes). Til gengæld fik bilen en ny kraftigere motor på 767ccm (29 HK), hvilket der speciet I Multipla-dugaven var hårdt brug for. Den nye Fiat 600 fik tilføjelsen D - altså 600D. I 1964 skete der yderligere en væsentlig ændring af modelrækken. De stærkt kritiserede "baghængslede" sidedøre erstattedes med konventionelle forhængslede. I de tider, hvor sikkerhedseler absolut var ualmindelige, betød det at en sidedør, der sprang op under kørselen, kunne få katastrofale konsekvenser for de, der opholdt sig I bilen. I 1965 ændredes 600D således, at den fik nye forlygter, større brændstoftank og nyt centrifugal-oliefiltersystem.
Fiat 600 Multipla - årgang 1961
Foruden standardudgaven med 6 pladser leveredes den tillige I en 4/5 personersudgade og I en særlig taxi-version. Produktionen standsede I 1966 - 3 år før sedan-udgaven udgik af produktionen.