Bilmodel - Fiat 600 |
||
foto: FIAT © |
||
|
I ganske mange år har bilmærket FIAT været synonymt med en skøn blanding af produkter på (for det meste) fire hjul. Oftest har der været tale om snusfornuftige, økonomiske familiebiler Et sådant produkt var Fiat 600. Den introduceredes på Geneveudstillingen I 1955 som en del af efterkrigstidens "økonomiske mirakel" I Italien. Den var med til at mobilisere den italienske befolkning på samme måde som f.eks. 2CV-en gjorde det I Frankrig.
Fiat 600 - årgang 1955
I den oprindelige udgave var Fiat 600 en to-dørs bil med plads til fire. Den havde en 633ccm (21.5 HK) vandkølet 4-cylindret hækmotor plaveret bag bagsædet og træk på baghjulene. Andre bemærkelsesværdige detaljer var - udover at sidedørene åbnede den forkerte vej! - at der var tale om et selvbærende karrosseri med uafhængt hjulophæng på alle fire hjul.
Allerede et år efter introduktionen lanceredes to nye modelvarianter. Den mest bemærkelsesværdige af disse var Fiat 600 Multipla. Den anden var en version med canvastag I fuld længde, sådan som det var blevet tradition hos Fiat.
I 1960 blev Fiat 600-modelserien revideret. Det var ikke så meget det ydre, der ændredes på (der blev tilføjet trækruder I sidedørene(!) og ventilationsåbningerne I bagklappen ændredes). Til gengæld fik bilen en ny motor på 767ccm (29 HK). Den nye Fiat 600 fik tilføjelsen D - altså 600D.
I 1964 skete der yderligere en væsentlig ændring af modelrækken. De stærkt kritiserede "baghængslede" sidedøre erstattedes med konventionelle forhængslede. I de tider, hvor sikkerhedseler absolut var ualmindelige, betød det at en sidedør, der sprang op under kørselen, kunne få katastrofale konsekvenser for de, der opholdt sig I bilen. I 1965 ændredes 600D således, at den fik nye forlygter, større brændstoftank og nyt centrifugal-oliefiltersystem.
Fiat 600 i lukket og åben udgave (1956)
JagstIkke alle de Fiat 600, der tidligere rullede på de danske landeveje var produceret I Italien. En stor del af dem kom faktisk fra Tyskland. Den Fiat 600-baserede NSU-Fiat eller Necarfiat med tilnavnet "Jagst" - senere "Jagst 770" eller "Jagst 2" produceredes af Neckarsulmer Fahrzeugwerke AG (NSU) i Heilbronn, Vesttyskland fra 1956 til 1969. Ligesom det gjaldt for den "originale" Fiat 600 leveredes den først med 633 ccm-motoren, der i1960 erstattedes af 767 ccm-motoren. Udseendemæssigt lå den tyske Fiat 600 meget tæt på originalen. Neckar-Fiat-erne havde dog ry for en bedre samlekvalitet og var derfor et populært alternativ i Danmark. Fra 1961 til 1964 produceredes I Heilbronn en specialmodel. Det var en cabriolet med navnet "Riviera". Den var designet af Vignale.
Fiat 600 fandtes også som Seat 800 med 4 døre!
Motorrummet i en Fiat 600D