Bilmodel - Citroën DS19 |
||
|
||
foto: Citroën © |
||
|
Citroen DS19
Da Citroën DS blev introduceret i 1956, må den absolut have været den mest futuristiske bil, som nogensinde er bygget på sin tid. Hvis man ser bort fra motoren, så var den langt foran konkurrenterne på alle punkter. DS's profil lignede ingen anden bil. Den var aerodynamisk, havde kun en navskrue, og så var den forsynet med den revolutionerende hydrauliske affjedring, som gav en hidtil uhørt komfort - det påstås, at bilen kan køre med 2 flade hjul, uden chaufføren mærker det. Der var ingen kobling, da koblingen blev aktiveret hydraulisk under gearskifte, og så var der servostyring. Motoren var derimod en ret gammel konstruktion, som man i det store hele havde genbrugt fra Traction Avant.
DS19 var tiltænkt som Traction Avants efterfølger, men det avancerede hydrauliske system havde gjort prisspringet mellem DS19 og Traction Avant for stort. DS19 blev derfor også tilbudt i en væsentlig billigere ID19. Den revolutionerende affjedring og det futuristiske design var det samme, men den hydrauliske kobling, det hydrauliske gearskifte og servostyring var sparet væk, og ved at anvende fuldstændig samme motor som i Traction Avant opnåede man en pris, som var mere realistisk i forhold til de trofaste Traction Avant købere.