Bilmodel - Austin 1100 |
||
|
||
foto: Min mosters ADO 16 med automatgear! Kai W. Mosgaard © |
||
|
ADO16 (ADO = Austin Design Offices) er ikke det navn, de fleste forbinder med Austin 1100. I virkeligheden opfatter de fleste vel slet ikke modellen som en Austin, men derimod som en Morris - med betegnelsen "Marina" - for det var under denne betegnelse bilmodellen lanceredes i Danmark; men den rette historiske benævnelse for bilmodellen er altså ADO16 - Austin 1100.
ADO16 var BMCs modelnavn for en kompakt 4 dørs hatchback lignende bil, som i store træk var baseret på teknikken fra den legendariske Mini Mascot. De to biler havde da også samme designer, den navnkundige Sir Alec Issigonis, så opbygningen var også identisk: tværstillet motor, forhjulstræk, uafhængig affjedring og takket være en lav og kompakt konstruktion også gode køreegenskaber. Designet var moderne, og Issigonis kunne have haft lagt navn til hatchbacken, men det var kun den nederste del af bagklappen, der kunne åbnes.
ADO16 så første gang dagens lys i 1962, hvor den havde navnet Morris "Marina"1100, hvilket forklarer, hvorfor "menigmand" primært kender den under dette navn. Kort efter kom MG1100, og i 1963 fulgte så denne Austin 1100. Senere blev det også til Riley 1100, Vanden Plas 1100 og Wolseley 1100. Ado16 kunne hermed fås til enhver pengepung, selv om forskellene var minimale. Det var primært kølergitteret og interiøret, som var tilpasset stilen fra de enkelte bilmærker.
ADO16 var yderst moderne, på nogle områder næsten revolutionerende. Den havde noget så avanceret som hydrolastisk affjedring, hvilket sikrede en fremragende komfort for denne bilklasse. Der var skivebremser på forhjulene, og den relativt store akselafstand med et hjul i hvert hjørne gav gode køreegenskaber.
Desværre var det BMCs A motor, der stod for fremdriften. Den var ganske vist opgraderet adskillige gange, men grundlæggende var den identisk med den motor, som blev lanceret i 1951 i Austin Seven. Oprindeligt var den på 803 ccm, men den var løbende blevet boret op frem til 1962, hvor den nåede de 1098 ccm. Motoren var stærk og driftsikker, men den var ingen sprinter, hvilket var ærgerligt taget bilens gode køreegenskaber i betragning.
I 1965 kommer Austin 1100 med en automatisk gearkasse. På det amerikanske marked lancerede BMC den som den billigste bil med automatisk gearkasse. I 1967 kommer en mere sporty udseende 2 dørs version og en praktisk stationscar til familierne. Det er også i 1967 at Ado16 kan leveres med en 1300 motor. Til højre ses en sådan Austin 1300GT. Den større motor hjalp på præstationerne, men det var først i 1969, da 1300 GT kom, at Sir Alec Issigonis´s design fik en motor, der passede til bilens udstråling.
Afløseren for ADO16 - Austin Allegro - her I en lettere bizart udseende stationcarudgave af årgang 1975
I 1973 lanceres ADO16´s afløser, Allegro. Det blev et glidende generationsskifte frem til 1974, hvor ADO16 helt udgår af produktion. Bilmodellen var imidlertid så populær I Danmark, at importøren DOMI med stor snilde fik fremskaffet nye usolgte eksemplarer fra lande som Frankrig og Spanien. Det sidste nyindregisterrede eksemplar blev solgt I Danmark så sent som I 1976.
Bilmodellen var så populær I Danmark at selv LEGO lavede en model I skala 1:87 mellem 1966 og 1968.