Volvo B10B.LE bus:
B10B blev hurtigt et populært produkt, selv om den indledningsvis ikke hilstes med total glæde. Den var ikke svaret på råbene om extremt lavtbyggede busser, som lettede ind- og udstigningen for gamla och handikappade personer; men den blev alligevel indledningen til en udvikling i den retning.
Efterfølgende år, 1993, presenteredes nemlig den videreudviklede version Volvo B10B.LE, hvor ”LE” betegnede LavEntré. Forreste del af bussen var blevet modificeret for at kunne medgive døre och ind-/udstigning på et helt lavt niveau. Den nye variant var skræddersyet til at - trods en relativt enkel grundkonstruktion - give en ergonomisk fordelagtig by- og linie-bus.
B10B.LE vistes med flere forskellige karosseriløsninger, og profileredes hovedsagelig som liniebus. En af de första demonstrarionsbusser havde fået påbygget det allersidste Säffle- karosseri af den "gamle" type. "Säffle 2000"-modellen var blevet presenteret blot nogle måneder tidligere; men man havde ikke haf tid til at udvikle en karrosserivariant I 2000-serien til det nye chassis. Også den anden karrosserivirksaomhed indenfor Volvo-koncernen, Steyr Bus i Østrig, viste en B10B med "sit" karosseri.
Volvo B10B.LE er leveret I stort antal til Danmark. Første store kunde var daværende Linjebus A/S, som fik leveret ca. 100 stk. midt I 1990-erne til brug I HT-området. Senere er modellen nærmet blevet dansk standardbybus og dermed en alvorlig konkurrent til DAB-Silkeborg's Serie 15.
Varianter:
Volvo Bussar levererede I løbet af 1992 de første forsøgseksemplarer af sine naturgasbusser til Göteborg's Kommune. De var konverterede fra dieseldrift af United Turbine i Malmö, et datterselskab af Volvo Flygmotor AB.
Gasbusserne er helt miljøtilpassede. Udstødningens komponenter er for de flestes vedkommende ufarlige og let nedbrydelige.
Senere er naturgasbusser levereret i serieproduceret form i større antal, både i og udenfor Sverige. Bl. a aftog Malmö Lokaltrafik naturgasdrevne Volvo B10B.LE - og senere B10L. (kilde: Volvo Bus AB)