Bustype: Lav-entré bybus

Volvo Bussar AB, Borås/Göteborg (S)/(A)/(GB)

Type:

B10B.LE-63 6x2

Årgang 1992 - 2004

Foto: Volvo B10B.LE 6x2 - AaK, Arriva (1397) - Glostrup, Østbrovej,  07-10-2008
  Kai W. Mosgaard ©

 

Volvo B10B.LE bus:

B10B blev hurtigt et populært produkt, selv om den indledningsvis ikke hilstes med total glæde. Den var ikke svaret på råbene om extremt lavtbyggede busser, som lettede ind- og udstigningen for gamla och handikappade personer; men den blev alligevel indledningen til en udvikling i den retning.

Efterfølgende år, 1993, presenteredes nemlig den videreudviklede version Volvo B10B.LE, hvor ”LE” betegnede LavEntré. Forreste del af bussen var blevet modificeret for at kunne medgive døre och ind-/udstigning på et helt lavt niveau. Den nye variant var skræddersyet til at - trods en relativt enkel grundkonstruktion - give en ergonomisk fordelagtig by- og linie-bus.

B10B.LE vistes med flere forskellige karosseriløsninger, og profileredes hovedsagelig som liniebus. En af de första demonstrarionsbusser havde fået påbygget det allersidste Säffle- karosseri af den "gamle" type. "Säffle 2000"-modellen var blevet presenteret blot nogle måneder tidligere; men man havde ikke haf tid til at udvikle en karrosserivariant I 2000-serien til det nye chassis. Også den anden karrosserivirksaomhed indenfor Volvo-koncernen, Steyr Bus i Østrig, viste en B10B med "sit" karosseri.

Volvo B10B.LE er leveret I stort antal til Danmark. Første store kunde var daværende Linjebus A/S, som fik leveret ca. 100 stk. midt I 1990-erne til brug I HT-området. Senere er modellen nærmet blevet dansk standardbybus og dermed en alvorlig konkurrent til DAB-Silkeborg's Serie 15.

Varianter:

Volvo Bussar levererede I løbet af 1992 de første forsøgseksemplarer af sine naturgasbusser til Göteborg's Kommune. De var konverterede fra dieseldrift af United Turbine i Malmö, et datterselskab af Volvo Flygmotor AB.

Gasbusserne er helt miljøtilpassede. Udstødningens komponenter er for de flestes vedkommende ufarlige og let nedbrydelige.

Senere er naturgasbusser levereret i serieproduceret form i større antal, både i og udenfor Sverige. Bl. a aftog Malmö Lokaltrafik naturgasdrevne Volvo B10B.LE - og senere B10L. (kilde: Volvo Bus AB)

 

Volvo Logo

 

 

Tekniske Data:     Volvo B10B.LE 6x2 - produktion: - stk.

Årgang:

 1992 - 2004

Chassisnr.:

 -

Motor:

 Volvo THD103/245-286, HD10A Euro II# (6-Cyl. hækmotor,10-  liter)

Ydelse:

 245 - 286 HK, 245/285 HK# (2.000 O/min.)*

Katalysator:

 -

Partikelfilter:

 -

Gear:

 Fuldautomatisk ZF 4-5HP500-590 eller Voith gear.

Topfart:

 99 km/t.*

Passagertal:

 ?? siddende og ?? stående passagerer.*

Længde:

 13.530 mm (B10B.LE-63)

Bredde:

 2.500 mm, 2.550 mm

Højde:

 (afhængig af karrosseri)

Akselafstand:

 6.300 mm (bogie)

Vendediameter:

 - * m

Totalvægt:

 17.500 kg

Affjedring:

 Elektronisk kontrolleret luftaffjedring. Uafhængigt  forhjulsophæng.

Bremser:

 To-kreds trykluftbremser. ABS med ESP (option)*,  Automatgear har integreret retarder som standard.

Dækstørrelse:

 275/70R 22,5"

   * = afhængig af specifikationer.

Volvo Logo

Arriva (1397) - Hillerød St. Arriva (1398) - Ishøj St. Arriva (1403) - Glostrup, Østbrovej
Arriva (1399) - Herlev Torv Arriva (1400) - Gentofte St. Arriva (1402) - Brøndby, Østbrovej
Arriva (1425) - Husum Torv Arriva (1415) - Glostrup, Østbrovej Arriva (1406) - Herlev Hovedgade
Arriva (1418) - Axeltorv Arriva (1417) - Husum Torv Arriva (1421) - Husum Torv
Arriva (1456) - Herlev Hovedgade Arriva (1461) - Ballerup St. Arriva (1473) - Glostrup St.
Arriva (1385) - Husum Torv Arriva (1401) - Hillerød St.  
     
     
     

 

 

 

     
     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volvo Logo

BILLEDGALLERIER


Interessante links

   Myldretid.dk

   Larsbudtz.dk

   Flere links