Bustype: Lav-entré bybus

Volvo Bussar AB, Borås/Göteborg (S)/(A)/(GB)

Type:

B10B.LE-60

Årgang 1992 - 2004

Type:

B10B.LE-70

Årgang 1993 - 2004

Type:

B10B.LE-36 (transportramme)

Årgang 1993 - 2004

Foto: Volvo B10B.LE - Aabenraa, Arriva (1772),  Ringsted,  30-07-2008  12:34
  Kai W. Mosgaard ©

 

Volvo B10B.LE bus:

B10B blev hurtigt et populært produkt, selv om den indledningsvis ikke hilstes med total glæde. Den var ikke svaret på råbene om extremt lavtbyggede busser, som lettede ind- og udstigningen for gamla och handikappade personer; men den blev alligevel indledningen til en udvikling i den retning.

Efterfølgende år, 1993, presenteredes nemlig den videreudviklede version Volvo B10B.LE, hvor ”LE” betegnede LavEntré. Forreste del af bussen var blevet modificeret for at kunne medgive døre och ind-/udstigning på et helt lavt niveau. Den nye variant var skræddersyet til at - trods en relativt enkel grundkonstruktion - give en ergonomisk fordelagtig by- og linie-bus.

B10B.LE vistes med flere forskellige karosseriløsninger, og profileredes hovedsagelig som liniebus. En af de första demonstrarionsbusser havde fået påbygget det allersidste Säffle- karosseri af den "gamle" type. "Säffle 2000"-modellen var blevet presenteret blot nogle måneder tidligere; men man havde ikke haf tid til at udvikle en karrosserivariant I 2000-serien til det nye chassis. Også den anden karrosserivirksaomhed indenfor Volvo-koncernen, Steyr Bus i Østrig, viste en B10B med "sit" karosseri.

Volvo B10B.LE er leveret I stort antal til Danmark. Første store kunde var daværende Linjebus A/S, som fik leveret ca. 100 stk. midt I 1990-erne til brug I HT-området. Senere er modellen nærmet blevet dansk standardbybus og dermed en alvorlig konkurrent til DAB-Silkeborg's Serie 15.

Varianter:

Volvo Bussar levererede I løbet af 1992 de første forsøgseksemplarer af sine naturgasbusser til Göteborg's Kommune. De var konverterede fra dieseldrift af United Turbine i Malmö, et datterselskab af Volvo Flygmotor AB.

Gasbusserne er helt miljøtilpassede. Udstødningens komponenter er for de flestes vedkommende ufarlige og let nedbrydelige.

Senere er naturgasbusser levereret i serieproduceret form i større antal, både i og udenfor Sverige. Bl. a aftog Malmö Lokaltrafik naturgasdrevne Volvo B10B.LE - og senere B10L. (kilde: Volvo Bus AB)

 

Volvo Logo

 

 

Tekniske Data:     Volvo B10B.LE - produktion: - stk.

Årgang:

 1992 - 2004

Chassisnr.:

 -

Motor:

 Volvo THD103/245-286, HD10A Euro II# (6-Cyl. hækmotor,10-  liter)

Ydelse:

 245 - 286 HK, 245/285 HK# (2.000 O/min.)

Katalysator:

 -

Partikelfilter:

 -

Gear:

 Fuldautomatisk ZF 4-5HP500-590 eller Voith gear.

Topfart:

 99 km/t.*

Passagertal:

 ?? siddende og ?? stående passagerer.*

Længde:

 11.830 mm (B10B.LE-60), 12.830 m (B10B.LE-70)

Bredde:

 2.500 mm, 2.550 mm

Højde:

 (afhængig af karrosseri)

Akselafstand:

 6.000 mm/7.000 mm (3.600 mm**)

Vendediameter:

 - * m

Totalvægt:

 17.500 kg

Affjedring:

 Elektronisk kontrolleret luftaffjedring. Uafhængigt  forhjulsophæng.

Bremser:

 To-kreds trykluftbremser. ABS med ESP (option)*,  Automatgear har integreret retarder som standard.

Dækstørrelse:

 275/70R 22,5"

   * = afhængig af specifikationer.
 ** =
(transportramme for brug ved levering til karrosserifabrik).

Volvo Logo

DSB (2389) - Aabenraa Karrosserifabrik

DSB (2392) - Aabenraa Karrosserifabrik

Arriva (8544) - Kolding
Arriva (8553) - Kolding

RN 95.524 - Hillerød St.

RN 95.525 - Lyngby St.

RN 95.526 - Helsingør St.

SD 92.820 - Helsingør St.

City-Trafik (2506) - Hillerød St.
City-Trafik (2507) - Hillerød St. City-Trafik (2509) - Hillerød St. Arriva (4029) - Svendborg Bybusterminal

Arriva (402?) - Svendborg Bybusterminal

Arriva (402?) - Odense Rtb.

Arriva (402?) - Svendborg Bybusterminal

Arriva (9040) - Kolding

City-Trafik (0186) - Fredericia Banegård

City-Trafik (2649) - Avedøre Havnevej
 

 

 

 

 

 

 

 

 

     

 

 

 

Volvo Logo