Scania-Vabis CF75 bus:
EFTER FEM ÅRS ERFARING med bygning af komplette busser og det vellykkede chassis BF73 (1956) præsenterede Scania-Vabis i 1959 sin tørste helbyggede bus af egen konstruktion, CF75. Den fandtes også som CF65 med lettere aksler. Introduktionen faldt sammen med lancering af nye dieselmotorer til lastbiler og busser, hvilket fremgik af 5-tallet som sidste ciffer. Chassiset til CF65/75 var i alt væsentligt baseret på BF73, eller BF65/75 som de nu hed. Rammen var dog lavere og betydeligt lettere, idet den var svejset sammen med karrosseriets skelet til en selvbærende enhed. De udvendige plader var af aluminium eller, hvor de havde en kompliceret facon, afglasfiber-armeret plast. Bussen var stor - totallængde indtil 12,2 meter - og alligevel lå egenvægten betydeligt under 9 tons. Da bussen var forholdsvis lav (2,9 meter) bemærkede man ikke størrelsen forfra, men når man så den runde et gadehjørne med det store overhæng på 3,5 meter, blev indtrykket et andet. Interiøret var lyst og luftigt takket være store vinduesflader og "klinisk", gråhvid plastbeklædning på væggene.
Busserne blev bygget med en enkelt dør fortil til turisttrafik og med to eller tre døre til bytrafik, sidstnævnte beregnet til bagperron og plads til konduktør. Den nymodens luftaffjedring kunne fås som ekstraudstyr på bag-akslen.
Da 11-liters motoren blev introduceret i 1963, skiftede busserne betegnelse til CF66 og CF76. Produktionen ophørte i 1966, da kapaciteten på fabrikken skulle bruges til den nye bybus CR76. I dag kører der stadig nogle af de i alt 912 producerede CF-busser, ofte med over en million kilometer på tælleren og et komfortabelt indre af "sommerhus-type". (kilde: Scania Kavalkade1891-1991). Model CF75 blev allerede fra 1959 afløst af CF76.
|