Bustype: Standardliniebus

Scania Bussar AB, Katrineholm & Södertälje (Sverige)

Type:

C75 "Capitol"  

Årgang 1959 - 1962

Aabenraa Karrosserifabrik
  Foto: Kai W. Mosgaard ©

 

Scania-Vabis C75 "Capitol"bybus: Forkortet og forsvensket Metropol til bykørsel

TRODS ALT, HVAD DER ER SAGT OM manøvredygtigheden for Scania-Vabis Metropol, gjorde den sig bedst på lige, brede (amerikanske) boulevarder eller i svenske forstæder. Inde i bykernen var den for stor, i det mindste ifølge myndighederne, som mente, at Stockholms gader og broer tog skade af det høje akseltryk.
Samme år som produktionen af Metropol var startet (1953), kom der følgelig en forespørgsel fra lokaltrafikselskabet i Stockholm om en ny, mindre bus til den indre by. Akseltrykket måtte ikke overstige 8 tons, og den størst tilladte totalvægt var 14 tons sammenlignet med Metropols 10 henholdsvis 16 tons.
Scania-Vabis præsenterede SS for en "for-svensket" og forkortet Metropol med seks-cylindret motor samt en lettere variant af samme bus med bl.a. noget lettere aksler. Leverancer blev lovet med start 10 måneder (!) efter ordre.
I september 1954 bestilte Stockholms Spårvågar en serie på 180 busser af den lette udgave. Busserne fik betegnelsen C70 "Capitol" (se denne).
Capitol blev siden udviklet i flere trin med mindre justeringer af udseendet. 11959 kom C75 med luftaffjedring på begge aksler som alternativ til bladfjedrene og med Scania-Va-bis' nykonstruerede seks-cylindrede motor (D10). Luftaffjedringen betød en revolution, ikke blot med hensyn til kørekomforten. Man erfarede nemlig, at alle komponenter og kar-rosseriet blev skånet af den bløde kørsel. Dette kunne senere udnyttes til en betydelig reduktion af vægten.
I 1963 kom det næste trin, C76 (se denne), med luft-affjedring som standard og kraftigere motor, D11, der var en D 10 med større slaglængde.
I alt blev der bygget 429 Capitol. Hoved-parten af de oprindelige Capitol'er kørte i rute i svenske byer frem til overgangen til højre-kørsel i 1967, hvor de blev udrangeret. En del gik til Pakistan som bistand. Af de nyere modeller blev mange ombygget til højrekørsel og var i drift frem til starten af 1980-erne. Kun en håndfuld af de selvbærende Capitol solgtes til eksport i årenes løb. I 1959-65 blev der derimod leveret 135 chassiser til Argentina, hvor de blev bygget op som langtursbusser. (kilde: Scania Kavalkade 1891 - 1991)

Model C75 "Capitol" blev fra 1962 afløst af C76 "Capitol".    

Scania Badge

 

 

Tekniske Data:    Scania C75 "Capitol" - produktion: 118 stk.

Årgang:

 1959 - 1962

Chassisnr.:

 540.001-540.164

Motor:

 Scania D10R23 (6-Cyl. diesel hækmotor)

Ydelse:

 165 HK* @ ??  O/min, ?? Nm @ ?? O/min.

Katalysator:

 -

Emissionsklasse:

 -

Partikelfilter:

 -

Gear:

 Manuel synkroniseret Scania G642 4+1 gearkasse.

Topfart:

 ?? km/t.

Passagertal:

 33(32) siddende og 71(71) stående passagerer.

Længde:

 10.490 mm

Bredde:

 ?? mm

Gulvhøjde:

 ?? mm

Højde:

 2.985 mm

Akselafstand:

 6.120 mm

Frontoverhæng:

 ?? mm

Bagoverhæng:

 2.018 mm

Indvendig højde:

 ?? mm

Indgangsvinkel:

 -

Udgangsvinkel:

 -

Brændstoftank:

 ?? liter

Baggagerum:

 ?? m³

Venderadius:

 ?? m

Totalvægt:

 14.500 kg (tom: 8.550 kg)

Affjedring:

 -

Bremser:

 - 2-kreds trykluft - Bendix-Westinghouse - 5.550 cm²

Optioner*:

 -

   * = afhængig af specifikationer.
   ( ) I højretrafikudførelse.
   ZF Gemmer servostyring.

Scania Badge