Den første frontmotorbus med servostyring
DEN FØRSTE BF-MODEL blev præsenteret i 1949 og blev indledningen til en ny tendens - enmandsbetjente busser. I BF60, som den blev kaldt, var motoren blevet flyttet frem foran forakslen, hvilket gav bussen et betydeligt overhæng foran, der gav plads til en indstigningsdør. Ønskerne herom kom fra flere sider, blandt andet "Björknäsbolaget". Interessen fra Scania-Vabis' side var dog meget kølig, indtil den nederlandske importør Beers med en ombygget Scania-Vabis demonstrerede, at det hele var ganske enkelt. Enmandsbetjeningen slog hurtigt igennem på by- og forstadsruter, og Scania-Vabis BF-modelleme blev værdsat for deres store passagerkapacitet. Den fremflyttede motor gav en gunstig vægtfordeling, og hvis akseltryk-kene blev udnyttet fuldt ud. BF60-erens efterfølger BF71 kunne tage op til 35 flere passagerer en nogen anden svensk bustype på den tid. BF-modellen var dog fortsat "bare" en B-model med motoren flyttet frem. Teknikerne indså, at den kunne gøres endnu mere effektiv og begyndte i 1954 at tegne på en rendyrket BF-bus. Den blev introduceret i 1956 under betegnelsen BF73, hvor 73 angiver, at det var en "mellemmodel". medens man ventede på D10-motoren, der kom fra og med 75-serien i 1959. BF73 havde flere nyheder, der dannede skole for Scania-Vabis' kommende frontmotorchassiser.
Rammen var forfinet yderligere. Dels var den lavtbygget - hvilket ikke var nogen nyhed - men den havde også "udliggere" monteret fra fabrikken, d.v.s. at tværvangerne var forlænget udenfor sidevangeme. Tidligere havde karrosserifabrikken måttet lægge sine egne tværvanger oven på rammen for at bære karrosseriet, men nu kunne karrosseriets gulv anbringes direkte på rammen. Chassiset blev "renset" for at blive så fleksibelt som muligt til forskellige karrosserityper. BF73 var Scania-Vabis' første frontmotor-bus med servostyring, hvilket var påkrævet i betragtning af det høje forakseltryk. Stort styreudslag, trykluftbremser og synkroniseret gearkasse gjorde BF73 letkørt og sikker. Chaufførerne fik med andre ord en vis kompensation for "dobbeltarbejdet" som konduktør også. BF73 tegnede sig snart for hovedparten af salget af frontmotorbusser. I Sverige blev den købt af bl.a. SJ og af det før omtalte "Björknäsbolag". (kilde: Scania Kavalkade 1891-1991)
|
Tekniske
Data: Scania BF73 - produktion: 194 stk.
Årgang: |
1956 - 1959 |
Chassisnr.: |
171.226-172.619*
|
Motor: |
Scania D635 (9,35 liter 6-Cyl. diesel frontmotor)
|
Ydelse: |
150 HK @ ?? O/min, ?? Nm @ ?? O/min. |
Katalysator: |
- |
Emissionsklasse: |
- |
Partikelfilter: |
- |
Gear: |
Manuel synkroniseret Scania G442 4+1 gearkasse.
Alt. synkroniseret G652-1 5+1, G653 5+1 m. "Overdrive"
eller halvautomatisk GB94 system "Wilson" gearkasse.
|
Topfart: |
?? km/t. |
Passagertal: |
40 siddende og 6 stående passagerer (BF7358/SKV). |
Længde: |
?? mm |
Bredde: |
?? mm |
Gulvhøjde: |
?? mm
|
Højde: |
?? mm (afhængig af karrosserimodel)
|
Akselafstand: |
5.250 mm (BF7353), 5.750 mm (BF7358), 6.250 mm (BF7363)
|
Frontoverhæng: |
??
mm |
Bagoverhæng: |
??
mm |
Indvendig højde: |
?? mm |
Indgangsvinkel: |
- |
Udgangsvinkel: |
- |
Brændstoftank: |
??
liter |
Baggagerum: |
?? m³ |
Venderadius: |
?? m |
Totalvægt: |
14.500 kg (tom: ?? kg) |
Affjedring: |
-
|
Bremser: |
- 2-kreds trykluft - Bendix Westinghouse - 4.500 cm²
|
Optioner*: |
-
|
* = B71 & BF73 I samme chassisnummergruppe. ZF Gemmer servostyring. -
|
|