Bustype: Hækmotorbus

Daimler-Benz AG, Stuttgart (BRD)

Type:

O 530 "Citaro" prototype

Årgang 1997

Type:

O 530 "Citaro" Mk. 1

Årgang 1998 - 200?

Foto: Mercedes Benz O530 "Citaro" - A. Opiz ©

 

Mercedes Benz O 530 Citaro - I 1997 præsenterede Mercedes-Benz på mes-sen "City-Transport" efterfølgeren til O405 og O405N - Citaro O 530. Modellen fik mange positive kommentarer for sit modige og elegante design. Mercedes tog dermed endelig afsked med "Standardbussens" øgenavne som f.eks. "æske på fire hjul". foruden det gennemførte ydre design var der også arbejdet meget med den indvendige formgivning på Citaro. Buede holdestænger, sæder monteret på skinner i sidevæggene og varmeblæsere, hvis udblæsning sker gennem et stort antal kanaler i vægge og gulv. For føreren er der kommet computerstyrede instrumenter med LCD-display og indstilleligt "værktøj".

Citaro-en er udrustet med CAN-Databus-Teknik: motor, gear, bremser, varmeanlæg, ventilation, AirCon, dørbetjening og info-systemer styres alle via dette modul. 

Til rådighed for fremdriften af bussen stod oprindelig 2 Euro 3-motorer med 2 ydelsesniveauer, nemlig OM 906 hLA (6,4 liter) med 245 HK hhv. 279 Hk og OM 457 hLA (12,0 liter) med 252 HK hhv. 354 HK. 

Siden April 1999 har det været muligt at få leveret en 3-dørs variant af Citaro. Den har desuden et gennemgående lavt gulvniveau. Derfor er motoren - OM 906 LA på 279 HK placeret stående i det ene baghjørne (modsat dørpartiet).

 
Når alle roserne er uddelt må det dog siges, at de ikke var uden torne! De første serieleve- rancer af
O 530 Citaro var så fyldte med "børnesygdomme", at de fleste købere valgte at lade dem gå tilbage til producenten - mod behørig erstatning!

Fra juni 2000 leveredes en gennemarbejdet udgave af
Citaro:  ventilation og AirCon flyttedes fra bageste til forreste del af taget for at give en bedre vægtfordeling. Førerpladsen blev udrustet med en mere ergonomisk rigtig såkaldt "hængende" bremsepedal og en mere solid skillevæg bag føreren. Endelig gennemgik selve drivlinien forskellige modifikationer. 

Efter disse ændringer er
Citaro blevet en ganske pålidelig og populær bus blendt tyske og udenlandske kunder.

Trafikselskabet i Hannover (ÜSTRA) har aldrig været bange for at prove nye veje indenfor den kollektive trafik. I forbindelse med Verdensudstillingen EXPO skulle der anskaffes et større antal nye busser. Disse skulle samtidig gerne skille sig ud fra mængden. Derfor henvendte men sig til designeren James Irvine. Han kreerede på basis af
O 530 Citaro den såkaldte "Irvine-Citaro"). I designmæssig henseende f.eks. døre og sæder adskilte  modellen sig stærkt fra udgangspunktet; mens den teknisk var næsten identisk med seriemæssige O 530 Citaro. Modellen "Irvine-Citaros" produceredes 1999 og 2000 (næsten) udelukkende til Hannover. Nogle få eksemplarer gik til Hannover's venskabsby Leipzig.

 

 

Tekniske Data:  Mercedes Benz O 530 "Citaro" - produktion: - stk.

Årgang:

 1997 - 200?

Chassisnr.:

 -

Motor:

 Daimler Benz OM 906 hLA; OM 906 LA (indbygget stående);
 OM 457 hLA (6-Cyl. hækmotor)

Ydelse:

 245/279 HK OM 906;  252/354 HK OM 457 (?.?00 O/min.) &
 900 Nm

Gear:

 Fuldautomatisk Voith DIWA 854.3 i. forb. med OM 906 LA;
 el. ZF
5 HP 502 gear.

Topfart:

 ?? km/t.

Passagertal:

 Max. 29 siddende og 77 stående passagerer = 106.

Længde:

 11.950 mm*

Bredde:

 2.500 mm

Højde:

 2.869 mm

Akselafstand:

 5.845 mm

Frontoverhæng:

 2.705 mm

Bagoverhæng:

 3.400 mm

Gulvhøjde:

 320/340 mm

Totalvægt:

 18.000 kg (tom: 10.900 kg)

Brændstoftank:

 2 x 160 liter

Venderadius:

 21,5 meter

Bremser:

 - 2-kreds trykluft -

Dæk:

 275/70

 * = leveres tillige i 3-akslet udgave på 15,00 meter.
 ABS, ASR, EBS standard, ESP option.

Billede 1 - O 530 Citaro, Projekttegning for Fuel-Cell-Bus.

Mercedes Benz Logo