Bustype:
Hækmotorbus |
|||
Daimler-Benz AG, Stuttgart (BRD)/ |
|||
|
|||
Foto: Mercedes Benz O402 - TD&P © |
Mercedes Benz O402 - Ved den "Internationale Automobil-Ausstellung" i Frankfurt (Main) i September 1985 præsenterede Daimler-Benz sit forslag til en "Midibus". Den fik betegnelsen O402. Signalværdien heri var at vise den som en lillebror til Daimler Benz' Standard II-Busser O405 / O405G. I modsætning til "storebrødrene", der jo var integralkonstruktioner, var der tale om et egentligt chassis med karrosseri. Det var konstrueret og udviklet af datterselskabet NAW (Nutzfahrzeuggesellschaft Arbon und Wetzikon) i Schweiz (under typebetegnelsen NAW BH2-23), hvor også produktionen foregik. Karosseriet stammede fra Firmaet Göppel i Augsburg. Fra ledelsen I Daimler-Benz konstruktionsafdeling var det dog fastlagt, at bussen i så vidt omfang som muligt skulle ligne en O405 - udvendigt som invendigt - selv førerpladsen var i alt væsentligt identisk med den man fandt i O405. Daimler-Benz Type O402 produceredes fra 1985 til 1989 hos Göppel i kun 60 eksemplarer. Heraf gik den største ordre på 18 stk. til BVG, Berlin. 37 stk. gik I små serier til andre offentlige tyske busselskaber (f.eks. Stadtwerke Lübeck, VWS Siegen, KVG Hameln) eller enkeltvis til private tyske kunder. De resterende 5 stk. leveredes til udenlandske købere (2 busser til ÖBB, Wien, 1 bus til Hovedstadsområdets Trafikselskeb, København og 2 busser til PTT, Schweiz).
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|