Bustype: Frontmotorbus

Daimler-Benz "Mercedes", Düsseldorf (D)

Type:

O 309/O 309 D

Årgang 1967 - 19??

Foto: Mercedes Benz O309 - smal liniebusudgave fra Nederlandene - TD&P ©

 

Mercedes O309 standardtype - Frontmotorchassis til opbygning af bybusser, rutebusser og turistbusser. Den første egentlige midibus O319 blev introduceret I 1956 og afløstes først I 1967 af den navnkundige Mercedes O309. Mercedes O309 blev hurtigt meget populær mange steder på Jorden og ialt produceredes der frem til 1988 over 30.000 eksemplarer I Vesttyskland. Derudover produceredes der I årene store antal på fabrikkerne I Tyrkiet og Iran. O309 havde normalt en kapacitet på mellem 15 og 25 personer men kunne fås I flere længder og bredder og forskellige typer og størrelser af motorer. Sidst I 1980-erne fulgte så 3. generation midibus kaldet 600-serien, med O609, O611 og O614. En O814 blev senere tilføjet. O-serien af midibusser er bygget af Mercedes Benz som busser. Imidlertid ses ofte L-serie mini/midibusser. Her er der tale om varevogne/chassiser, som er ombyggede til busformål. Bogstavet L har altid I Mercedes-terminologi betydet Lastkraftwagen (lastvogn).

Undervognen er en rammeopbygning med side- og tværvanger af firkantprofiler. Tre basismodeller fremstilledes. Den længste model kunne dog kun fås I venstre-styret udgave og kun med OM314-motor. De to kortere modeller kunne fås med både benzin- og dieselmotor som vist ovenfor. Alle modeller fremstilledes med mulighed for højt eller lavt karrosseri, hvilket svarede til en indvendig ståhøjde på enten ca. 1,6 eller 1,9m. Motoren er placeret på traditionel vis foran på langs.

I standardudgaven omfattede udstyret følgende: hængslede manuelt betjente passager og førerdøre, polstrede sæder med betræk af kunstlæder, indvendige formica-beklædte sider og tag, 20w glødelampebelysning, kølevandsopvarmning med varmeveksler med variabel hastighed suppleret med varmeblæser bagi bussen, sideruder med ventilationsåbninger, baggagerum med plads til ca. 1cum, kraftige kofangere for og bag.

Mulige optioner bestod I montering af en MB W4A 018 4-trins automatgearkasse med "torque-converter" (ikke I forbindelse med OM 314-motoren), udstødningsbremse (kun ved OM314-motor), valg mellem sæder beklædt med f.eks. de-luxe engelsk plys eller I formpresste krydsfinér, ekstra isoleret gulvbelægning med gulvtæppe samt mulighed for mekaniske døre for-midt-bagi bussen.

Varianter

Udover de her nævnte alternative indretningsmuligheder kunne MB O309 også fås som separat chassis til opbygning af andre karrosserifabrikker med akselafstande mellem 2,95 og 3,5 meter. Som for andre Mercedes-chassis leveredes MB O309-chassiset med fuldt frontparti incl. forruden. Specifikationerne på de separate cgassiser fulgte tæt til integralmodellerne. Sidste tilføjelse til O309-programmet var muligheden for at få den leveret I bredden 2,50 meter. Det gav et lidt pudsigt udseende, idet hjulene herved kom til at ligge langt inde under karrosseriet. 

 

 

Tekniske Data:  Mercedes Benz O309 B/D - produktion: - stk.

Årgang:

 1967 - 19??

Chassisnr.:

 -

Motor:

 Daimler-Benz OM616, OM314* (4-Cyl. 2,399/3,782* liter  diesel frontmotor) el. OM 352§ (6-Cyl. 5,638 liter diesel  frontmotor)

Ydelse:

 65 HK/53 kW (4.400), 85 HK/63 kW* (2.800 O/min.) & 137  Nm (2.400 O/min.), 235 Nm* (1.800 O/min.) el 131  HK/96 kW§ (2.800 O/min.) 363 Nm (1.800 O/min.)

Gear:

 5-trins manuel DB gear eller fuldautomatisk DB gear.

Topfart:

 94 - 115 km/t.

Passagertal:

 Max. 14 - 27 siddende og ?? stående passagerer = ???.

Længde:

 5.065 -  6.955 mm

Bredde:

 2.140/2.450 mm

Højde:

 1.930 - 2.835 mm

Akselafstand:

 2.950/3.500/4.100 mm

Frontoverhæng:

 738 mm

Bagoverhæng:

 2.117 mm

Gulvhøjde:

 ??? mm

Bagagekapacitet:

 ??? m³

Totalvægt:

 4.190 - 6.500 kg (tom: ???? kg)

Brændstoftank:

 ??? liter

Vendediameter:

 Min. 14,6 meter

Affjedring:

 Bladfjedre

Bremser:

 - 2-kreds trykluft -

Dæk:

 6,0R-16/8R-17,5

Grundpris:

 59.580,- - 103.570,- DM*

  * = 1987.
 ** = eller
Daimler Benz M115 (4-Cyl. 2,299 liter benzin frontmotor) 90 HK/70 kw (5.200 O/min.) & 170 Nm (2.500 O/min.).
 - standard.

Mercedes Benz Logo

Bussen herover blev leveret 1982 til Hamburger Hochbahn til brug på en helt spe-ciel buslinie - populært kaldet "Bjergeden". Buslinie 48, som er den officielle beteg-nelse, går ad smalle stejle gader i det såkaldte "Blankeneser Treppenviertel".
Buslinien med 6 busser blev i 1990 overtaget af PVG. Bussen på billedet var den sidst leverede af ialt 9 næsten identiske fra karrosseribygger Jessen, Hamburg.