Bustype:
Hækmotorbus |
|||||||||
Daimler-Benz AG "Mercedes", Stuttgart (D) |
|||||||||
|
|||||||||
Foto: Mercedes Benz O 307 - EvoBus GmbH © |
Mercedes Benz O 307 standardliniebus - blev introduceret i 1973. MB O307 standard intercity-bussen er konstrueret på baggrund af bybusmodellen O305, med mange komponenter og løsninger til fælles med denne. De er af samme integralkonstruktion. Største forskelle består I større længde, et højere gulvplan (879mm over gadeplanet), udvendig styling og indvendige "trim". Motoren i O307 er igen den kendte MB OM407h vandretliggende dieselmotor (240hk ved 2.200 o/m), koblet til en MB 5-trins synkromesh-gearkasse. Den lidt svagere motorpakke (2OOhk økonomi-motor og 4-trins synkromesh gearkasse) leveredes som alternativ. Andre optioner var fuldautomatisk 3-trins gearkasse med eller uden retarder eller 4-trins fuldautomatisk uden retarder. De principielle afvigelser fra O305 specifikationer var foruden de ovennævnte: "Wrap-round" to-delt forrude, delt forkofanger med trækkobling i midten, enkelt to-blads udsvingsfordør (730mm bredde til sammenligning med midterdøren på 1200mm), 53 fremadrettede sæder, baggagenet I b ussens længde samt mere effektivt varme/ventilationsanlæg. Destinationsskilt findes som på O305 over forruden. Sidedestinationen er indvendig I 3. siderude I dørsiden og bagest I bagruden er der plads til et løst linienummerskilt, evt. FT-stole - maksimum 46, natbelysning, baggagerum under gulvet på ca. 3 cum samt anhængertræk med 7-polet stik. Varianter: Også på basis af O307 leveredes der en "kørbar" undervogn til opbygning hos andre karrosserifabrikker; men her kun I venstrestyret udgave. Derudover leveredes der tillige en "srøjdæmpmningspakke" som til O305. "Udflugtsvarienten" (fra 1981) med turiststole og en smallere midterdør fik betegnelsen O 307A - A for "Ausflug".
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|