Bustype: Duo-ledbus

Daimler-Benz AG "Mercedes", Stuttgart (D)

Type:

MB O 305 GTD

Årgang 1984 - 19??

Mercedes Benz O 305G - Rheinbahn 6362 - Düsseldorf

Foto: Mercedes Benz O 305 G - O. Nordsieck ©

 

Mercedes Benz O 305 G - I forbindelse med IAA 1977 præsenterede Daimler Benz O 305 G, ledbusudgaven af MB O 305. Bussen var baseret på - den på daværende tidspunkt nyudviklede "pusher-artic" teknik. Den i bagenden af traileren placerede motor på 240 hk. - eller med turbolader 280 hk. - trak via en kort drivaksel på den (bageste) planetgearede aksel på traileren. Ledforbindelsen var af eget design, og blev sikret elektronisk mod "saksning" ved hjælp en hydraulisk dæmpningsmekanisme. Hele ledkonstruktionen var i øvrigt udviklet i tæt samarbejde med FFG, Hamburg.

Mercedes O 305G blev i 1987 erstattet af O405G.

 

 

Tekniske Data:  Mercedes Benz O 305 GTD  - produktion: - stk.

Årgang:

 1984 - 19??

Chassisnr.:

 -

Motor:

 Daimler-Benz OM 407h** (6-Cyl. 11,413 liter hækmotor) plus  AEG CUZAC 4579b (elmotor)

Ydelse:

 241 HK/177 kW** (?.?00 O/min.) 834 Nm plus 180 kW (600 V)

Gear:

 Fuldautomatisk DB W3-D-080/R gear.

Topfart:

 ?? km/t.

Passagertal:

 Max. 62 siddende og 106 stående passagerer = 168.

Længde:

 17.260 mm

Bredde:

 2.500 mm

Højde:

 3.300 mm (incl. tagudrustning)

Akselafstand:

 5.600 + 6.150  mm

Frontoverhæng:

 2.450 mm

Bagoverhæng:

 2.950 mm

Gulvhøjde:

 718 mm

Totalvægt:

 27.300 kg (tom: ???? kg)

Brændstoftank:

 250 liter

Venderadius:

 24,0 meter

Bremser:

 - 2-kreds trykluft -

Dæk:

 10 R20

 ** = DB OM 407h dieselmotor.
 - standard, - option.

Interiøtbilleder fra O 305G. Foto: MB

Interiøtbilleder fra O 305G. Foto: MB

Førerpladsen I O 305G. Foto: DB.

Interiøtbilleder fra O 305G. Foto: MB

Mercedes Benz Logo