Bustype: Hækmotor-ledbus

Daimler-Benz AG "Mercedes", Stuttgart (D)

Type:

MB O 305 G

Årgang 1977 - 1987

Mercedes Benz O 305G - Rheinbahn 6362 - Düsseldorf

Foto: Mercedes Benz O 305 G - O. Nordsieck ©

 

Mercedes Benz O 305 G - I forbindelse med IAA 1977 præsenterede Daimler Benz O 305 G, ledbusudgaven af MB O 305. Bussen var baseret på - den på daværende tidspunkt nyudviklede "pusher-artic" teknik. Den i bagenden af traileren placerede motor på 240 hk. - eller med turbolader 280 hk. - trak via en kort drivaksel på den (bageste) planetgearede aksel på traileren. Ledforbindelsen var af eget design, og blev sikret elektronisk mod "saksning" ved hjælp en hydraulisk dæmpningsmekanisme. Hele ledkonstruktionen var i øvrigt udviklet i tæt samarbejde med FFG, Hamburg.

Mercedes O 305G blev i 1987 erstattet af O405G.

 

 

Tekniske Data:  Mercedes Benz O 305 G  - produktion: - stk.

Årgang:

 1977 - 1987

Chassisnr.:

 -

Motor:

 Mercedes-Benz OM 407h/407 hA (6-Cyl. hækmotor)

Ydelse:

 240 HK/280 HK3 (?.?00 O/min.) 834 Nm

Gear:

 Fuldautomatisk DB: W3D 080/R, W3D 110/R1, W4A  080/R2  eller W4A 110/R1  gear.

Topfart:

 ?? km/t.

Passagertal:

 Max. 54 siddende og 131 stående passagerer = 185.

Længde:

 17.430 mm

Bredde:

 2.500 mm

Højde:

 3.055 mm

Akselafstand:

 5.600 + ????  mm

Frontoverhæng:

 2.450 mm

Bagoverhæng:

 3.060 mm

Gulvhøjde:

 718 mm

Totalvægt:

 25.400 kg (tom: 13.300 kg)

Brændstoftank:

 250 liter

Venderadius:

 ?? meter

Bremser:

 - 2-kreds trykluft -

Dæk:

 10 R20

 1 = i forbindelse med 280-HK Motor.
 2= efter ønske
 3 = OM 407 hA
 
 - standard, - option.

Interiøtbilleder fra O 305G. Foto: MB

Interiøtbilleder fra O 305G. Foto: MB

Førerpladsen I O 305G. Foto: DB.

Interiøtbilleder fra O 305G. Foto: MB

Mercedes Benz Logo