Bustype: Hækmotorbus

Daimler-Benz AG "Mercedes", Stuttgart (D)

Type:

O305 - Prototype

Årgang 1967

Type:

O305 - Mk. I

Årgang 1969 - 1972

Type:

O305 - Mk. II

Årgang 1973 - 1987

Arriva Portugal - Bus 123 - Oporto

Foto: Mercedes O305 Mk.II, Portugal - DB ©

 

Mercedes-Benz O305 VÖV I standardbybus - Designet til at opfylde de tyske VÖV-standarder for bybusser, startede produktionen af Mercedes-Benz 0 305 i 1969. Den blev i de følgende år et velkendt syn i de fleste Vesttyske byer. Den er opbygget som en integralkonstruktion med et efter datidens forhold meget lavt gulv (729mm over gadeplanet midt i bussen - stigende svagt mod bagenden) samt dobbelte for- og midterdøre for hurtig ind- og udstigning. Store konvekse to-delte forruder efter VÖV-specifikation samt store plane sideruder var essentielle dele af bussens design.

Undervognen er en rammeopbygning med side- og tværvanger af firkantprofiler forstærket med diagonale stuts og web plates. 

Karrosserisiderne, fronten, bagenden og taget er fremstillet i højkvalitets stålplade nittet eller svejset direkte på en firkantprofil karrosseriramme. Tilsammen udgør undervogn og karrosseri en stærk selvbærende enhed, som inden maling gennemgår et omfattende antikorrosionsprogram.

Motoren er monteret på langs under gulvet bagi. Kraften overføres fremad gen-nem bagakslen med navreduktionsgear. Kølesystemet omfatter en expansionsbe-holder og køler placeret I førersiden bagi med thermostatreguleret el-drevet ven-tilator. Motorydelsen forbedredes fra 180/210hk til 200/240hk I begyndelsen af 1977. Som alternativ til den manuelle transmission blev MB egen 3-speed automat-gearkasse med "torque-konverter" efterhånden standard. Den monteredes ofte tillige med en integreret hydrodynamisk retarder.

En "stoppestedsbremse" er tillige standard. Den fungerer således at baghjulsbrem-serne påvirkes med et begrænset lufttryk når en lille kontakt på instrumentbordet aktiveres. Der er altså ikke tale om den pneumatisk opererede fjederhåndbremse. Sidstnævnte fungerer langsommere og har et væsentligt større trykluftforbrug.

Standard-interiøret omfatter en affjedret hydraulisk dæmpet førerstol og 44 passa-gerpladser. Disse er udformet som dobbelte tværsæder - ryg-mod-ryg over hjul-kasserne. I den brede midtergang er der plads til 59 stående passagerer (totalt antal stående: 61). Gulvet er opbygget I pergulan-dækket krydsfinér. Sidevægge og loft er beklædt med formica-plader. Et alternativt sædearrangement kunne tilbydes med kun enkeltsæder foran midterdøren. Med denne indretning var det samlede passagertal 112! (37 siddende). Endelig var det muligt at placere hele 48 siddepladser med begrænset benplads til følge.

Bussens opvarmning sker dels gennem en frontmonteret friskluftblæser/defroster og dels gennem varmeblæsere  placeret under sæderne forbundet til bussens kølesystem suppleret med et Webasto-oliefyr. Ventilation sker via frontblæseren i "off-position" samt gennem justerbare taglemme og klapvinduer.

Seks rektangulære lampesteder I loftet sørger for aftenbelysningen I bussen. Belys-ningen var oprindelig med glødelamper; men senere erstattet med lyssofrør. Ud-vendig belysning foran var via to runde halogenforlygter og to tågelygter indbyg-get I kofangeren. En kombineret linienummer- og destinationsboks er monteret over forruden. En tilsvarende placeret på dørsiden over andet vinduesfag. Et oplyst linienummerskilt er desuden monteret bagpå over bagruden.

Varianter:

Vigtigste variant til O305 var den "kørbare" undervogn med samme typebeteg-nelse beregnet for sammenbygning med en anden karrosserifabriks opbygning. Den kunne leveres både I højre- og venstrestyret udgave. De tekniske specifika-tioner svarer fuldstændig til den komplette bus'. Der medfulgte tillige fuldt opbyg-get front med indbygget varme/ventilationaggregatet. Det var så op til karrosse-rifabrikken at integrere denne I den færdige bus. Ideen var naturligvis, at man ikke skulle være I tvivl om, at der var tale om en Mercedes-bus.

Det skal også nævnes, at MB tilbød en "støjreduktionspakke" som skulle kunne begrænse motorstøjen med 2/3.

Endelig skal nævnes MB O305G - ledbusvarianten, som lanceredes I 19?? efter at MB's teknikere havde fået styr på "sakse"-problemet I forbindelse med at bussen jo kun har træk på 3. aksel. O305G leveredes iøvrigt kun med 240 hk-motoren og  fuldautomatisk gearkasse. Totallængden var ledt over 17 meter og den tilladte totalvægt 26.000 kg svarende til en passagerkapacitet på omkring 180 afhængig af sædearrangementet.

I 2. serie fra 1971 havde man ændret tagprofilet lidt. Mekanisk var der ikke de store ændringer udover at man nu tilbød DB's egen 3- trins automatgearkasse. fra efteråret 1979 fik O 305 en forbedret førerplads og ændrede  "3-kammer-baglygter". O 305 leveredes fra 1974 tillige med Stülb-front. 

Efterfølgeren -
O 405 - introduceredes I 1985 og produktionen af O 305 ophørte endeligt I 1987.

 

 

Tekniske Data:  Mercedes O305 - produktion: ca. 15.000 stk.

Årgang:

 1967 *, 1969-1972 (1. Serie) 1973-1987 (2. Serie)

Chassisnr.:

 -

Motor:

 Daimler Benz OM 407h (10,97 liter) - senere OM 407 hXI
 (11,40 liter) (6-Cyl. diesel hækmotor)

Ydelse:

 170 HK*, 180/210 HK - fra 1977 200/240 HK (??00 O/min.)

Gear:

 Fuldautomatisk DB WD3.080, ZF G3/60-5, Voith-*, 3-trins
 eller manuelt DB GO 3/90 gear.

Topfart:

 76 km/t.

Passagertal:

 Max. 37 siddende og 77 stående passagerer = 114.

Længde:

 11.050 mm*, 11.110 mm

Bredde:

 2.500 mm

Højde:

 2.952 mm

Akselafstand:

 5.600 mm

Frontoverhæng:

 2.450 mm

Bagoverhæng:

 3.060 mm

Gulvhøjde:

 729 mm

Bagagekapacitet:

 ??? m³

Totalvægt:

 15.800 kg (tom: 8.900 kg)

Brændstoftank:

 ??? liter

Vendediameter:

 20,50 m* - 21,00 meter

Bremser:

 - 2-kreds trykluft -

Dæk:

 - 10.00-20 26 PR, 10 R20

 * = O 305 Prototype fra 1967.
 - standard.

Mercedes Benz Logo

50+ units Mercedes Benz O305 city buses for SALE,

all right-hand drive with rear engines and automatic gearbox, bus model year 1978-82, seating capacity 41 seats plus 20 standees, 2 wide doors on left-hand side, padded vinyl upholstered seats, alumini-um framed sliding side win-dows, fluorescent interior lighting, evaporative air conditioner with ducting and nozzle air outlets;  ALL BUSES ARE IN VERY GOOD RUNNING CONDITION, com-prehensive service histories for all units available. 

- til salg hos Coachplan - Sydafrika - Primo 2005