M.A.N. SD200 - Udviklet i samarbejde mellem af MAN, Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) og Fa.Gaubschat fra Berlin, fremkom dobbeltdækkeren MAN SD 200. Den blev udrustet med en 192-hk hækmotor. I 1973 dukkede de første to prototyper op. Bussen overholdt i store træk kvavene til en VÖV-I bus.
Chassisramme,
styretøj, bremser og motor blev overtaget stort set uændret fra MAN SL 200. En
fuldautomatisk 2-trins gearkasse fra Voith var fra starten standard og
senere tilkom et Voith 3-trins automatgear.
Fra 1974 begyndte serieproduktionen. Foruden Fa. Gaubschat deltog også Waggon Union og Orenstein & Koppel (O & K) i produktionen.
På grund af konkursen i november 1975 efter at selskabet ejer Helmuth Gaubschat døde, udgik Fa. Gaubschat af produktion af SD200.
Orenstein & Koppel
trak sig fra busproduktion i 1980, så indtil modellens ophør
i 1985, var det kun Waggon Union, der fortsat var producent af denne bustype.
I 1977 blev en anden trappe til øverste dæk første gang testet i BVG 3006 og 3007 og fra 1978, delvis installeret i følgende SD200-er. Standardmontering af en anden trappe skete i SD 200-busser produceret fra
1979.
Fra årgang 1981, blev SD 200 ændret
noget mere omfattende. Busserne fik en lidt anderledes førerplads (nyt
ratstamme), stole med velour sæder og firkantede baglygter. Begyndende i 1982
kom Annax-destinationsskilte som standard til installation.
Fordi
busserne af typen SD-200 er ikke længere er indsat i rutefart, er de ofte blevet omdannet
til turistbusser til sightseeingture. Til dette formål er hele eller en del af taget
fjernet.
Nogle af disse har også fundet vej til de københanske gader. Der blev i
alt bygget 966 SD 200, hvoraf 954 til BVG, 8 til LVG og to demonstrationskøretøjer.