Bustype: Hækmotor-ledbus

M.A.N. Nutzfahrzeuge AG, München (D)

Type:

NG 272

Årgang 1989 - 1995

Type:

NG 312

Årgang 1995 - 1999

Foto: NG 272.2, Ruhr-Bus - C. Budych ©

 

M.A.N. NG 272/312 - ledbus udgaven af MAN NL 202 - blev produceret fra 1989. Det var en lige under 18m lang såkaldt "pusher-artic" dvs. ledbud med motoren placeret bagest og træk på bageste aksel. Typebetegnelsen var NG 272.1. Den 6-cylindrede 213-hk motor fra NL 202 var blevet udrustet med 2 turboladere hvorved den kunne præstere 270 hestekræfter. En ladeluftkompirmering sørgede tillige for et ekstra boost ved igangsætningen. Trykluften hertil blev hentet fra hovedbremsebeholderen. Her var der også, som ved NL 202 af 1. Generation med podester til sæderne i forreste del af bussen, som det fremgik af den høje siderudelinie.

Fra 1992 blev der, som følge af tekniske fremskridt også givet afkald på podesterne i front som på - NL 202/222. Dette kunne igen tydeligt ses i siderudelinien, der havde fået det kendte knæk.

Fra 1996 fik lavtgulvledbusserne Euro-II-motorer. Nu kom i stedet for de 6-cylindrede motor af pladsårsager 5-cylindrede motor med turbolader og intercooler. Motoreffekten blev øget til 310 hk i denne sammenhæng. Bussens typebetegnelse blev derfor ændret til NG 312. De kunne nemt genkendes på den lidt mere grove motorstøj og en mindre bagrude. På grund af kølerens placering var man nødt til at forkorte den bageste sæderække tre pladser. Systemet med trykluftboost på Euro-II motorerne måtte opgives på de nye motorer.

I NG 312 var det også første gang, at et nyt drejeled i et kompakt design blev monteret hvorigennem afstanden mellem jordoverfladen og den centrale akse kunne sænkes med 75 mm.

 

 

Tekniske Data:  M.A.N. NG 272/312  - produktion: - stk.

Årgang:

 NG272.1: 1989-92, NG272.2: 1992-95, NG312: 1995-99

Chassisnr.:

 -

Motor:

 MAN D 2866 LXU2 (6-Cyl.), MAN D28651 (5-Cyl. hækmotor)

Ydelse:

 270 HK, 310 HK1 HK (?.?00 O/min.) ??/1.250 Nm

Gear:

 Fuldautomatisk ZF 4 HP 590 eller Voith-gear.

Topfart:

 ?? km/t.

Passagertal:

 Max. 62 siddende og 107 stående passagerer = 169.

Længde:

 17.9602 mm, 17.9801 mm

Bredde:

 2.500 mm

Højde:

 2.941 mm

Akselafstand:

 5.875 + ???? mm

Frontoverhæng:

 2.600 mm

Bagoverhæng:

 3.200 mm

Gulvhøjde:

 317/340/588 mm

Totalvægt:

 28.000 kg

Brændstoftank:

 ?? liter

Venderadius:

 22,6 meter

Bremser:

 - 2-kreds trykluft -

Dæk:

 275/70 R22,5

 1 = NG 312
 2 = NG 272

 ABS standard, ASR option.

MAN NG 272.1 als Vorführwagen, erste Bauserie. Foto: MAN.

MAN NG 272.2. Foto: MAN

MAN NG 272.1, erste Serie, innen. Foto: MAN.