M.A.N. NL 223/233/243/263/313/CNG (A21) - 1997 blev præsenteret på udstillingen "City Transport" i Stuttgart I form af MAN NL 223
som skulle efterfølge MAN NL 202/222 som satnadardmodel.
Udgangspunktet for, at spørgsmålet om en ny model var blevet aktuelt,
skulle findes hos Mercedes Citaro Den havde fået megen ros for sin elegante form. MAN havde
derimod modtaget kritik for for sit forudsigelige design. MAN NL 223 / A21 var egentlig
bare tænkt som et facelift af den hidtidige model NL 202/222. MAN tog imidlertid kritikken alvorligt,
og fandt med Erno Bartha en designer, der tidligere havde arbejdet succesfuldt med Icarus og
Neoplan.
Resultatet af gennemgangen af E. Bartha blev visuelt tiltrækkende, og begyndte at vise sig i 1998, da man præsenterede A21/NL 223/263, osv. Denne model
var MANs første skridt i retning af en selvstændig designprofil, dvs. vejen væk fra
standard-bussen blev endelig gennemført. Interiøret var også blevet fuldstændigt
nydesignet.
MAN A 21 leveredes med enten 2 eller 3 døre.
Fra september 2002, kunne busser af typerne NL 243/283 leveres med motoren stående i bageste højre hjørne. Med denne konstruktion og udnyttelse af
super-single dæk bag kunne der opnås lav-entry / exit ved dør III.
MAN model A 21 var også mulig at få leveret baseret på naturgasdrift, betegnelsen A
21 / NL 243/313 CNG.
Bemærk: Betegnelsen A21 var MAN fabrikken's eget interne navn på
denne model. Officielt havde bussen typebetegnelsen NL 223/ osv
. MAN A-21 blev udfaset fra september 2004 - afløst af efterfølgeren
" Lion's City".