MAN NL 202/222/262/312 - MAN NL 202 MK. I
blev introduceret i 1988 som forserie-model. 1. generation af NL
202 havde podester for sædeopbygning og en bag/side indbygget 6,9-liters højtydende
motor med intercooler, og med ladeluftkøling.
NL 202 Mk. I havde 213 hk og der kunne vælges mellem Voith, ZF, eller Renk automatgearkasser. Den blev fra 1992 afløst af MAN NL 202 Mk. II, der visuelt adskilte sig bl.a. fra den første generation gennem den sænkede siderude-linje. Dette skyldtes, at der på grund af fremadskridende tekniske udvikling kunne gives afkald på podester under sæderne I lavgulvsdelen, så hele siddepladsen kunne sænkes.I 1995 blev motorspecifikationerne ændret som
følge af Euro II-standarder.
Således ændredes
model-navnene til A10/NL 222/262/312.
Busserne var nu med ladeluft-komprimering for to 6-cylindrede motorer på 220 hk og 260 hk. Derudover var der en
meget groft løbende 5-cylindret motor med 310 hk. At genkende model 262/312 NL var let, da der (på
grund af den øgede pladsbehov til en stor maskine) blev monteret en smallere
bagrude end på NL 222. I øvrigt blev der ved installationen af 310-hk maskinen plads til et bagsæde
med kun 3 pladser.
MAN A10/NL 202 kunne fra starten
også fås som en tre-dørs version.
MAN A10/NL 222/262/312 blev erstattet i
1998 af A 21/NL 223.