Bustype: Hækmotor-ledbus

M.A.N. Nutzfahrzeuge AG, München (D)

Type:

890 SG

Årgang 1970 - 1972

Type:

SG 192

Årgang 1972 - 1980

Type:

SG 220

Årgang 1976 - 1984

Foto: MAN-SG240-Gelenkbus - Vestische Nr. 2616 - O. Nordsieck ©

 

M.A.N. 890 SG / SG 192 / SG 220 - I 1970 blev den fra Metro-ledbussen udviklede VOV-I-ledbus-version sat i masseproduktion. MAN SG 890 blev konstrueret af MAN i 1969 som ledbusudgave af  HO-750 SL med en 10,4-liters motor på 192-hk midtmotor med drev på mellem-akslen på forvognen og medstyrende 3-die aksel. Traileren blev udviklet af firmaet MARKUS GÖPPEL, i Augsburg. Traktionen skete via en fuldautomatiske eller 4 - eller 6-trins gaerkasse fra ZF - som sagt - på den midterste akse.

Efter overtagelsen af mærket Büssing, ændrede MAN typebetegnelser i 1972. Model-betegnelsen ændredes derfor fra MAN 890 SG til MAN SG 192.

Om vinteren, viste disse køretøjer sine gode egenskaber. Den drevne midteraksel gav godt vejgreb, og der var stort set aldrig problemer med sasksning. Den styrende aksel på traileren sikrede tillige stor sporstabilitet. Imidlertid gav midtmotoren ret meget støj inde i bussen. Oprindelig blev modellen leveret med en længde på 16,49 meter. Fra 1973, leveredes dog tillige en 18m-version. Denne variant blev betegnet SG 192 Ü. MAN 890 SG / SG 192 kunne også fås med en Stülb-front.

MAN GS 192 fik i løbet af produktionstiden forøget sin motorkraft. På trods af den uforandrede typebetegnelse var SG 192 allerede i 1975 steget til 220 hk. 18m-version havde allerede fra 1973 en motor på 230 hk.

I begyndelsen af 1976 lanceredes MAN GS 220, som var 16,45 m lang og havde en motor på 220 hk. GS 220 adskilte sig fra SG 192 på de mest tydelige måde ved, at midterdøren var placeret et vindue længere tilbage, så der mellem den midterste dør og de forreste var tre noget smallere vinduer (to vinduer på SG 192).

I 1980 blev motorens ydeevne øget fra 220 til 240 hk Typebetegnelsen MAN SG 220 blev dog uforandret. I 1984 blev produktionen af ledbusser med en mid-motor til fordel for ledbusser med bageste motorer SG 240H/280H blev afbrudt.

 

 

 

Tekniske Data:  M.A.N. 890 SG, SG 192/220 - produktion: - stk.

Årgang:

 1970 - 1984

Chassisnr.:

 -

Motor:

 MAN D 2156 HM¹, D 0846 HMN², D 2356 HM³,
 D 2566 MUH/MTUH* (6-Cyl. ???? liter hækmotor)

Ydelse:

 192 HK¹, 230 HK², 240 HK*/?? kW  (??00 O/min.) ??? Nm

Gear:

 Manuelt "ZF-Synchrongetriebe" S 5-80 eller S 6-80 gear
 eller ZF/Voith fuldautomatisk gear
.

Topfart:

 ?? km/t.

Passagertal:

 Max. ?? siddende og ?? stående passagerer = ???.

Længde:

 16.490¹ *, 18.000² ³  mm

Bredde:

 2.500 mm

Højde:

 ???? mm

Akselafstand:

 ???? mm

Frontoverhæng:

 ???? mm

Bagoverhæng:

 ???? mm

Gulvhøjde:

 ??? mm

Bagagekapacitet:

 ??? m³

Totalvægt:

 ???? kg (tom: ???? kg)

Brændstoftank:

 ??? liter

Vendediameter:

 ?? meter

Bremser:

 - 2-kreds trykluft -

Dæk:

 -

 1=890 SG
 2=SG 192 
 3=SG 192 fra 1973 og SG 220 indtil 1980
 *=SG 220 fra 1980
.
 - standard.