Bustype: Hækmotorbus

M.A.N. Nutzfahrzeuge AG, München (D)

Type:

750 HO-SÜ

Årgang 1970 - 1972

Type:

SÜ 230

Årgang 1972 - 1974

Type:

SÜ 240

Årgang 1973 - 1989

Foto: MAN SÜ 240 - DB-busser - gule - Ex.-Postbusser - TD&P ©

 

M.A.N 750 HO-SÜ/SÜ 230/240 - I 1970 præsenteredes nærtrafikudgaven af M.A.N. 750 HO-SL - MAN 750 HO-SÜ (SÜ = StandardÜberland = Nærtrafik), førts med en motor på 192 HK. I 1972 blev den af løst af MAN SÜ 230 - med 230 HK, og fra 1973 MAN SÜ 240 med 240 HK. MAN SÜ 230 forblev dog I produktion frem til udgangen af 1974. 
 Som nævnt var modellen primært tænkt anvendt til nærtrafikopgaver; men også såkaldt "kombi-tafik" - rute på hverdage og udflugtstrafik I week-ends - var der tænkt på hos konsrtruktørerne. Grundopbygningen af chassis- komponenter delte den med VÖV-I (SL). Gearudvekslingen var dog højere - med deraf følgende højere marchhastighed. Mest karakteristisk adskilte den sig dog fra bybustypen ved den anderledes front med (normalt) enkelt indstigningsdør. Oftest leveredes modellen med manuel 5- eller 6-trins gearkasse fra ZF.

 Efter at type SÜ 240 havde været produceret I næsten uændret form helt frem til enden af 1970-erne - ændringer af motorspecifikationer foretaget 1972 og 1973 - skete der I 1980 nogle lidt mere markante ændringer. Disse var iøvrigt parallelle med tilsvarende på model
SL 200. Den mest iøjnefaldenede var endringen af bussens bagende. SÜ 240 fik herefter tre-kammer-baglygter, et forbedret førerbord se Billede 8 samt en ny ratsøjle, der var justerbar mht. højde og rathældning. Fra 1981 blev tillige selve "drivpakken" lettere modificeret. Fra årgang 1983 bortfaldt sidepyntelisterne Billede 4-7 og baglygterne flyttedes desuden opad. Endelig indsørtes der fra 1985 motorer med "multipoint"-bændstofindsprøjtning.

 Model SÜ 240 blev fra 1987 afløst af model SÜ 242; men på grund af modellens store popularitet fortsatte produktionen af de to modeller dog parallelt frem til udgangen af 1989.

 

 

Tekniske Data:  M.A.N. 750 HO-SÜ, SÜ 230/240 - produktion: - stk.

Årgang:

 1970-72*, 1972-74+, 1973-89#

Chassisnr.:

 -

Motor:

 MAN D 2156 HM*, D 0836 HMN+, D 2566 UH#
 (6-Cyl. ???? liter diesel hækmotor)

Ydelse:

 192 HK*, 230 HK+, 240 HK#  200 HK~ (??00 O/min.) ??? Nm

Gear:

 Manuelt "ZF-Synchrongetriebe" S 5-80 eller S 6-80 gear.

Topfart:

 ?? km/t.

Passagertal:

 Max. ?? siddende og ?? stående passagerer = ???.

Længde:

 11.700 mm

Bredde:

 2.500 mm

Højde:

 ???? mm

Akselafstand:

 ???? mm

Frontoverhæng:

 ???? mm

Bagoverhæng:

 ???? mm

Gulvhøjde:

 ??? mm

Bagagekapacitet:

 ??? m³

Totalvægt:

 ???? kg (tom: ???? kg)

Brændstoftank:

 ??? liter

Vendediameter:

 ?? meter

Bremser:

 - 2-kreds trykluft -

Dæk:

 -

 * = = 750 HO-SÜ
 + = SÜ 230
 # = SÜ 240
 ~ = på bestilling

 - standard.