Bustype: Hækmotorbus

M.A.N. Nutzfahrzeuge AG, München (D)

Type:

750 HO-SL

Årgang 1969 - 1972

Type:

SL160

Årgang 1972

Type:

SL192

Årgang 1972 - 1976

Foto: MAN 750 HO-SL - Ulrich Bohnen ©

 

M.A.N. 750 HO-SL - I 1969 præsenterede M.A.N. prototypen til en 11m lang VÖV-I standardbus med betegnelsen 750 HO-SL. Hvis der ses bort fra den ydre fremtoning, som helt var I tråd med VÖV-forskrifterne, var det, der gemte sig under gulvet, stort set identisk med den populære M.A.N. "Metrobus". Som den var SL-en forsynet med en 7,3 liter 160 HK liggende hækmotor. Bemærkelsesværdig er fronten med oplukkelige klapper for hurtig påfyldning af sprinklervæske m.m. Prototypen af 750 HO-SL adskiller sig primært fra serieleverancerne (fra 1970) 750 HO-SL - senere SL160 og SL192 gennem en noget fladere front over forruden.  

Samtidig med at serieproduktionen stratede I 1970 indstilledes produktionen af 10 og 12 meter udgaverne af forgængeren
750 HO-M. 750 HO-SL kunne nu iøvrigt også leveres med en 192 HK-motor. Busser med begge motorvarianter leveredes frem til udgangen af 1972. 

I 1972 ændrede M.A.N. - I forbindelse med fusionen med Büssing-Werke - sine typebetegnelser, sålede at HK-antallet kom til at indgå I selve "navnet". 

160-HK udgaven af
750 HO-SL blev til SL 160. Denne variant udgik dog af produktionen allerede samme år. 192-HK udgaven af 750 HO-SL blev derfor naturligvis også ændret til SL 192

Med integrationen af Büssing's produktionsanlæg stod M.A.N. nu - foruden den gamle "bybus-smedie" I Penzberg - med moderne produktionsfaciliteter I Salzgitter-Watenstedt. Efter ophør af produktionen der af MAN/Büssing-VÖV-I, påbegyndtes der fra 1973 produktionen af den nye
SL 200. Sidstnævnte var "optisk" identisk med SL 192; men den var udrustet med en ny motor. Denne var udviklet I samarbejde med Daimler-Benz (!) og kunne ikke umiddelbart monteres I SL 192-chassiset. Produktionen deraf fortsatte således parallet I Penzberg frem til 1976. 

 

 

Tekniske Data:  M.A.N. 750 HO-SL, SL160, SL192 - produktion: - stk.

Årgang:

 1969-72, 19721-76 som SL 192

Chassisnr.:

 -

Motor:

 MAN D 0846 HMN, MAN D 2156 HM2
 
(6-Cyl. ???? liter diesel hækmotor)

Ydelse:

 160 HK/ 192 HK2 (??00 O/min.) ??? Nm

Gear:

 Manuel 4-trins ZF "Knüppelschaltung" gear.

Topfart:

 ?? km/t.

Passagertal:

 Max. ?? siddende og ?? stående passagerer = 92.

Længde:

 11.000 mm

Bredde:

 2.500 mm

Højde:

 2.935 mm

Akselafstand:

 ???? mm

Frontoverhæng:

 ???? mm

Bagoverhæng:

 ???? mm

Gulvhøjde:

 ??? mm

Bagagekapacitet:

 ??? m³

Totalvægt:

 ???? kg (tom: 8.550 kg)

Brændstoftank:

 ??? liter

Vendediameter:

 ?? meter

Bremser:

 - 2-kreds trykluft -

Dæk:

 -

 1 = SL 160 indtil udgangen af 1972
 2 = 192 HK-Motor leveres fra 1970 og fra 1972 i SL 192.
 - standard.