Bustype: Hækmotorbus

M.A.N. Nutzfahrzeuge AG, München (D)

Type:

750 HO-M10

Årgang 1961 - 1970

Type:

750 HO-M11

Årgang 1961 - 1973

Type:

750 HO-M12

Årgang 1961 - 1970

Foto: MAN-750-HO-Metrobus - Rheinbahn Nr. 8921 - O. Nordsick ©

 

M.A.N. 750 HO-M10-11-12 - I 1961 valgte man hos M.A.N. at erstatte modellerne MAN 630 og MAN 640 HO (Krauss-Maffei) med bustypen MAN 750 HO-M, der tillige blev kendt som MAN "Metrobus". Busmodellen leveredes I længderne: 10, 11 g 12 meter - betegnet som M-10, -11 eller -12. Var bussen forsynet med dobbelte fordøre tilkom der tillige et "A" i typebetegnelsen. 

Busmodellen var - set i forhold til andre samtidige - ret avanceret med uafhængigt hjulophæng, fuld luftaffjedring og en liggende hækmotor. Den leverede 150 HK, hvilket også efter datidens målestok var passende. I løbet af produktionstiden forøgedes ydelsen dog - først til 160 HK og senere 192 HK.

 I moderne sprogbrug var der altså tale om et innovativt produkt, hvorfor der da også hurtigt opstod (meget) lange leveringstider! Modellen var I produktion indtil 1973; men afløstes officielt fra 1970 af VÖV-I modellen
750 HO-SL. At den således kom til at køre parallet med VöV-modellen I hele 3 år vidner om den popularitet blandt kunderne.

 

 

Tekniske Data:  M.A.N. 750 HO-M10-11-12 - produktion: - stk.

Årgang:

 1961 - 1973

Chassisnr.:

 -

Motor:

 MAN DO 836HM 3U1, MAN D 0846HM2#, MAN D 2146HM3#
 (6-Cyl. ???? liter diesel hækmotor)

Ydelse:

 150 HK / 160 HK# / 192 HK*# (??00 O/min.) ??? Nm

Gear:

 Manuelt 4-trins eller fuldautomatisk Voith Diwa 145D3 gear.

Topfart:

 ?? km/t.

Passagertal:

 Max. 33 siddende og 80 stående passagerer = ???.

Længde:

 10.000/11.050/12.000 mm

Bredde:

 2.500 mm

Højde:

 2.785 mm

Akselafstand:

 ???? mm

Frontoverhæng:

 ???? mm

Bagoverhæng:

 ???? mm

Gulvhøjde:

 ??? mm

Bagagekapacitet:

 ??? m³

Totalvægt:

 15.000 kg (tom: 7.700 kg)

Brændstoftank:

 ??? liter

Vendediameter:

 ?? meter

Bremser:

 - 2-kreds trykluft -

Dæk:

 -

 * = I forbindelse med 11.000 mm og 12.000 mm-modeller.
 # = fra 1965
 1 = 150-HK Motor
 2 = 160-HK Motor
 3 = 192-HK Motor

 - standard.