Bustype: Hækmotorbus

Magirus-Deutz AG, Ulm (Tyskland)

Type:

M150 S11 - prototype

Årgang 1967

Type:

M200 S11H

Årgang 1968 - 1971

Type:

M200 SH110U

Årgang 1971 - 1978

Type:

M230 SH110

Årgang 1977 - 1979

Type:

M260 SH110

Årgang 1978 - 1982

Foto: Magirus-Deutz SH110 VöVI-bus - Stefan Klare ©

 

Magirus Deutz M200-260 SH110 - På udstillingen IAA 1967 præsenterede Magirus-Deutz sit prototypeforslag til en VÖV-I bus. Den bar typebetegnelsen M 150 S 11. Bussen var udrustet med en 150 HK luftkølet V6-dieselmotor af Deutz fabrikat.

 I slutningen af 1968 begyndte så serieleverancerne af VöV-I bussen, som nu havde ændret betegnelse til M 170 S 11H, da den nu havde fået en 170-HK-motor monteret. I løbet af modellens produktionstid steg motorernes ydeævne gradvis, hvorved også typebetegnelserne ændredes. M 200 SH 110U markedsførtes som "miljøbus" (motoren var neddroslet og indkapslet) fra 1971 til 1978. I 1982 ophørte den samlede busproduktion i Magirus-Deutz regi. Visse dele af modelprogrammet overlevede dog i Iveco-regi i mere eller mindre revideret udgave. Eksempelvis var store dele af grundkonstruktionen i Fiat 570/571 direkte overtaget fra Magirus-Deutz.

 

 

Tekniske Data:  Magirus Deutz M200-260 SH110 - produktion: - stk.

Årgang:

 1967 - 1982

Chassisnr.:

 -

Motor:

 Magirus V-6 (6-Cyl. ???? liter hækmotor)

Ydelse:

 150 - 256 HK/?? kW  (??00 O/min.) ??? Nm

Gear:

 Gear.

Topfart:

 ?? km/t.

Passagertal:

 Max. ?? siddende og ?? stående passagerer = ???.

Længde:

 11.000 mm

Bredde:

 2.500 mm

Højde:

 ???? mm

Akselafstand:

 ???? mm

Frontoverhæng:

 ???? mm

Bagoverhæng:

 ???? mm

Gulvhøjde:

 ??? mm

Bagagekapacitet:

 ??? m³

Totalvægt:

 ???? kg (tom: ???? kg)

Brændstoftank:

 ??? liter

Vendediameter:

 ?? meter

Bremser:

 - 2-kreds trykluft -

Dæk:

 -

 * = ?.
 - standard.

Magirus-Deutz M 150 S11 Prototype