Bustype: Hækmotorbus

DAF Bus International, Eindhoven (NL)

Type:

SB200 DO

Årgang 1966 - 1970

Type:

SB200 DKDL

Årgang 1970 - 197?

DAF SB200-DO - GVBA 419 - AB.99.66- Amsterdam, Mercatorplein - 28. maj 1976 - foto: Kai W. Mosgaard ©

 

Den 28. juni 1966 blev den første "standaardstadsbus" præsenteret, bus 301, bestemt for Amsterdam's Trafikselskab. Bus 301 befinder sig idag i Stichting Musa's bestand af museumbusser.

GVBA 301

Bussen var opbygget på et chassis fra DAF, type SB200 DO med en DAF/Leyland O.680 motor på 165 hk og et motorvolumen på 11,6 liter. Den fuldautomatiske gearkasse var af typen Voith-Diwabus. To fremad-gående og et bakgear var til rådighed. Foruden til de fire oprindelige bestillere, Amsterdam, Rotterdam, Haag og Utrecht, blev DAF SB200 DO-Hainje busser blev leveret til diverse trafikselskaber i perioden mellem 1966 og 1970, derefter blev de opbygget på et DAF SB200 DKDL chassis.

Da de tre store trafikselskaber havde et stort behov for nye busser, og derfor havde placeret store ordrer hos DAF, blev de første 25 busser til HTM bygget hos Verheul efter tegningerne fra Hainje. (kilde: Wikipedia)

 

 

Tekniske Data:  DAF SB200 DO - produktion: - stk.

Årgang:

 1966 - 1970

Chassisnr.:

 -

Motor:

 DAF/Leyland O.680 (hækmotor) 6-cyl. 11,6 liter

Ydelse:

 165 HK (?.?00 O/min.)

Gear:

 Voith-Diwabus

Karrosseri:

 Primært Hainje - enkelte fra Verheul og Berkhof  

Topfart:

 ?? km/t.

Passagertal:

 32 siddende og ca. 61 stående passagerer*.

Længde:

 11.520 mm

Bredde:

 2.500 mm

Højde:

 - mm

Akselafstand:

 - mm

Vendediameter:

 - m

Totalvægt:

 - kg

Bremser:

 - 2-kreds trykluft -

* = Efter ønske.
- .

DAF Bus Logo