Bustype: Midtmotorbus

Büssing-Automobil-Werke, Salzgitter (BRD)

Type:

TU 11

Årgang 1955 - 1959

Foto: Büssing TU7 - FAKA - TD&P ©

 

Büssing TU11 - I 1955 ændrede Büssing alle Typepetegnelserne på Omnibus- modellerne. Indtil da havde de relateret sig til modellens nyttelast - f.eks. 4000T. Nu ændredes de således at busmodellerne startede med bogstavkombinationen TU (Trambus mit Unterflurdiesel) fulgt et tal til angivelse af motorstørrel- sen (opad afrundet). I den nye modelserie var mindste type TU 7 med 130 HK og herværende TU 11 med 145 eller 170 HK. Busserne var igen konstrueret i "Verbundbauweise", hvilket var til glæde for de mange karrosserifabrikker, der udviste stor opfind-somhed mht. valg af karrosseriopbygning på TU11-undervognen.

 

 

Tekniske Data:  Büssing TU 11 - produktion: - stk.

Årgang:

 1955 - 1959

Chassisnr.:

 -

Motor:

 Büssing U11 (6-Cyl. 10,872 liter midtmotor)

Ydelse:

 170 HK/125 kW  (??00 O/min.) ??? Nm

Gear:

 Manuelt 6-trins, 4-trins Büssing gear eller
 Voith-Diwabus 2-trins fuldautomatisk Gear
.

Topfart:

 ca. 77 km/t.

Passagertal:

 Max. 44 siddende og 66 stående passagerer = 110.

Længde:

 11.620 mm

Bredde:

 2.400/2.500 mm

Højde:

 3.000 mm

Akselafstand:

 5.550 mm

Frontoverhæng:

 2.775 mm

Bagoverhæng:

 3.295 mm

Gulvhøjde:

 ??? mm

Bagagekapacitet:

 ??? m³

Totalvægt:

 15.500 kg (tom: ???? kg)

Brændstoftank:

 ??? liter

Vendediameter:

 ?? meter

Bremser:

 - 2-kreds trykluft -

Dæk:

 -

 * = ?.
 - standard.