Bustype: Midtmotorbus

Büssing-Automobil-Werke, Salzgitter (D)/
Gaubschat, O&K, DWM, Berlin (D)

Type:

6000T (BVG D2U)

Årgang 1951 - 1964

Foto: Büssing D2U, Berlin, 12-05-2007 - TD&P ©

 

Büssing 6000T (type D2U) - BüD2u var BVG's betegnelse for den store serie af dobbeltdækker busser, som Büssing leverede fra 1951. Det blev til intet mindre end 930 eksemplarer af den nu legendariske berliner-model. De sidste produce-redes i 1964. Büssing 6000T/BüD2u kom således til at præge det vestberlinske gade- billede til langt op i 1970-erne.

På 6000T chassiserne fra Büssing byggede karrosserifabrikkerne Gaubschat, Orenstein & Koppel og DWM stort set ens udseende busser af typen BüD2U
fra 1951-1964. For første gang leveredes busser i "selvbærende" konstruktion. Büssing-motoren på 150 HK var placeret mellem akslerne under gulvet. De var forsynede med bladfjedre og oprindelig havde de en åben platform begest - som på traditionelle London-busser. Af sikkerhedsgrunde ændredes det dog snart til en lukket bagperron med foldedøre. Nogle af de busser, der var leveret med åben bagperron fik den ombygget til lukket i løbet af 1960-erne.

 

 

Tekniske Data:  Büssing 6000T (BVG D2U) - produktion: 930 stk.

Årgang:

 1951 - 1964

Chassisnr.:

 -

Motor:

 Büssing U10 (6-Cyl. 9,842 liter motor)

Ydelse:

 150 HK/110 kW  (??00 O/min.) ??? Nm

Gear:

 5-trins mekanisk usynkroniseret ZF-gear eller
 2-trins fuldautomatisk Voith DiWa 2000S gear*.

Topfart:

 72 - 77 km/t

Passagertal:

 36 siddepladser oppe, 34 nede og 15 ståpladser = 85.

Længde:

 10.400 mm

Bredde:

 2.500 mm

Højde:

 3.989 mm (4.025 mm D2U-64)

Akselafstand:

 5.150 mm

Frontoverhæng:

 2.150 mm

Bagoverhæng:

 3.100 mm

Gulvhøjde:

 ??? mm

Totalvægt:

 15.500-15.700 kg (tom: ???? kg)

Brændstoftank:

 ??? liter

Venderadius:

 ?? meter

Bremser:

 - 2-kreds trykluft -

Dæk:

 -

 * = fra 1955.
 - standard.