Bustype: Midtmotorbus

Büssing-Automobil-Werke, Salzgitter (BRD)

Type:

4500T

Årgang 1954 - 1957

Foto: Büssing 4500T - Emmelmann, 1955 - Omnibusarchiv, 2008 ©

 

Büssing 4000T - Fra årgang 1953 byggede Büssing en mindre omnbusmodel type 4000T, hvor betegnelsen henviser til nyttelasten. Bystypen produceredes efter et helt nyt princip - kaldet "Verbundbauweise" = integreret chassis og karosseri. Det var samme princip DAB i mange år benyttede i sine buskonstruktioner.

Bus 119 fra Stadtwerke Osnabrück - en Büssing 4000T med Emmelmann-karrosseri, Årgang 1954. Foto: Ludger Krampf.Betegnelsen henviser til, at der ikke var tale om et egentligt chassis i traditionel forrstand; men om en såkaldt "kørbar undervogn" som kun fik den nødvendige stivhed forbundet med det gitteropbyggede karrosseri. På denne måde kunne der spares vægt samtidig med at kundens specialønsker alligevel kunne opfyldes f.eks. med hensyn til dørplacering og indretning iøvrigt.

Fra 1954 kunne "chassis"-ets vægt begrænses yderligere gennem valg af lettere komponenter. Således kunne nyttelasten forøges til 4500 kg, hvorved naturligvis typebetegnelsen ændredes til 4500T.

 

 

Tekniske Data:    Bussing 4500T - produktion: - stk.

Årgang:

 1954 - 1957

Chassisnr.:

 -

Motor:

 Büssing U5 (6-Cyl. 5.430 liter midtmotor)

Ydelse:

 100 HK/74 kW  (??00 O/min.) ??? Nm

Gear:

 5-trins manuelt usynkroniseret ZF AK 5-33-gear med  ratbetjening.

Topfart:

 ca. 94 km/t.

Passagertal:

 Max. ?? siddende og ?? stående passagerer = ???.

Længde:

 8.850 mm

Bredde:

 2.400 mm

Højde:

 ???? mm

Akselafstand:

 ???? mm

Frontoverhæng:

 ???? mm

Bagoverhæng:

 ???? mm

Gulvhøjde:

 ??? mm

Bagagekapacitet:

 ??? m³

Totalvægt:

 ???? kg (tom: ???? kg)

Brændstoftank:

 ??? liter

Vendediameter:

 ?? meter

Bremser:

 - 2-kreds trykluft -

Dæk:

 -

 * = ?.
 - standard.