Bustype: Midtmotorbus

Büssing-Automobil-Werke, Salzgitter (BRD)

Type:

4000T

Årgang 1953 - 1954

Foto: Büssing 4000T, Stadtwerke Osnabrück, 1954 - Ludger Kampf ©

 

Büssing 4000T - Fra årgang 1953 byggede Büssing en mindre omnbusmodel type 4000T, hvor betegnelsen henviser til nyttelasten. Bystypen produceredes efter et helt nyt princip - kaldet "Verbundbauweise" = integreret chassis og karosseri. Det var samme princip DAB i mange år benyttede i sine buskonstruktioner.

Betegnelsen henviser til, at der ikke var tale om et egentligt chassis i traditionel forrstand; men om en såkaldt "kørbar undervogn" som kun fik den nødvendige stivhed forbundet med det gitteropbyggede karrosseri. På denne måde kunne der spares vægt samtidig med at kundens specialønsker alligevel kunne opfyldes f.eks. med hensyn til dørplacering og indretning iøvrigt.

Fra 1954 kunne "chassis"-ets vægt begrænses yderligere gennem valg af lettere komponenter. Således kunne nyttelasten forøges til 4500 kg, hvorved naturligvis typebetegnelsen ændredes til
4500T.

 

 

Tekniske Data:    Bussing 4000T (bybus) - produktion: - stk.

Årgang:

 1953 - 1954

Chassisnr.:

 -

Motor:

 Büssing U5 (6-Cyl. 5.430 liter midtmotor)

Ydelse:

 100 HK/74 kW  (??00 O/min.) ??? Nm

Gear:

 5-trins manuelt usynkroniseret ZF AK 5-33-gear med  ratbetjening.

Topfart:

 ca. 94 km/t.

Passagertal:

 Max. 35 siddende og 18 stående passagerer = 53.

Længde:

 8.770 mm

Bredde:

 2.400 mm

Højde:

 2.780 mm

Akselafstand:

 4.000 mm

Frontoverhæng:

 2.074 mm

Bagoverhæng:

 2.700 mm

Gulvhøjde:

 ??? mm

Bagagekapacitet:

 ??? m³

Totalvægt:

 9.450 kg (tom: 5.450 kg)

Brændstoftank:

 ??? liter

Vendediameter:

 ?? meter

Bremser:

 - 2-kreds trykluft -

Dæk:

 -

 * = ?.
 - standard.