Bedford SB - Bustypen blev introduceret helt tilbage I 1951 som en 32-sæders model. Bedford SB betragtes fra starten som et universalchassis. Det blev da også hurtigt et af Englands bedst sælgende exportchassiser på grund af den enkle opbygning og deraf følgende store anvendelsesmuligheder. Modellen er løbende blevet moderniseret og var stadig I produktion først I 1980-erne. Den enkle konstruktion med mulighed for både benzin- og dieselmotor gjorde chassiset egnet til næsten alle
formål med en maksimal totallængde på 9½ meter og op til 45 siddepladser. En særlig variant af chassiset med en totalvægt på op til 9.960 kg kunne også fås. Andre variationsmuligheder lå I valget af gearkasse, hvor en 5-trins gearkasse med eller uden 2-speed bagtøj kunne leveres. Bedford SB er hyppigst leveret som 41-personers rute/turistbus; men der er desuden leveret mængder bogbusser, flyttebusser, hestetransportere, mobile butikker, OB-vogne m.m. på dette chassis.
|
Tekniske
Data: Bedford SB
-
produktion: - stk.
Årgang: |
1951 - 198? |
Chassisnr.: |
- |
Motor: |
Vandkølet Bedford Benzinmotor type 330-114
R6V/ 4,9 liter B: ?? mm S: ?? mm 114 HK/ 3200 o/min
- eller - Vandkølet Bedford Dieselmotor type 330-98
R6V/ 5,42 liter B: ?? mm S: ?? mm 98 HK/ 2600 o/min
|
Gear: |
4+1 Bedford Synkromesh gearkasse m. mekansk kobling. |
Topfart: |
?? km/t. |
Passagertal: |
Max. 45 siddende og ?? stående passagerer = ???.
|
Længde: |
7.454
mm* |
Bredde: |
2.280
mm* |
Højde: |
???? mm* |
Akselafstand: |
5.485
mm |
Frontoverhæng: |
676 mm* |
Bagoverhæng: |
1.143 mm* |
Gulvhøjde: |
??? mm |
Bagagekapacitet: |
??? m³ |
Totalvægt: |
ca. 9.500 kg* (tom: 8.750 kg) |
Brændstoftank: |
??? liter |
Vendediameter: |
21,40 meter |
Bremser: |
2-kreds pneumatisk/hydraulisk bremsesystem manuel håndbremse.
|
Affjedring: |
Bladfjedre med sekundær
gummiaffjedring for og bag |
Dæk: |
-
|
*
= afhængig af karosseriopbygning. - standard. |
|
Vauxhall Motors Ltd., Luton, England
Bedford
Coach Chassis Model SB Service Parts Catalogue engelsk
tekst, 470 sider PS 421X-1 England, 11/1963 |
|